%0 Book %D 2021 %T O 'Novo Normal': Securitização, precariedade e (des)integração Europeia em tempos de pandemia %A Loff, M. %A Vieira, T. %A Guerra, F. %I Página a Página %C Lisboa %@ 978-989-53401-4-9 %G eng %0 Book Section %B Estado da educação 2020. Edição 2021 [Status of Education 2020. 2021 Edition] %D 2021 %T Os efeitos da pandemia no ensino superior: Um balanço provisório [The effects of the pandemic on higher education: A provisional assessment]] %A P. Teixeira %A Maria José Sá %B Estado da educação 2020. Edição 2021 [Status of Education 2020. 2021 Edition] %I Conselho Nacional de Educação %C Lisboa %P 350-355 %G eng %0 Book Section %B Bloomsbury Education and Childhood Studies %D 2021 %T Overview of Higher Education (Portugal) %A António Magalhães %B Bloomsbury Education and Childhood Studies %I Bloomsbury %C London %G eng %R http://dx.doi.org/10.5040/9781350934382.009. %0 Journal Article %J Educação Sociedade & Culturas %D 2020 %T O conceito de "novos públicos" e os discursos sobre o acesso nas instituições de ensino superior públicas portuguesas %A Bago, Joana %A L.G. Veiga %A António Magalhães %B Educação Sociedade & Culturas %G eng %0 Journal Article %J The International Journal of Educational Organization and Leadership %D 2020 %T Organizational learning culture in effective improvement of educational organizations %A Maria José Sá %A Carlos Miguel Ferreira %A Sandro Serpa %B The International Journal of Educational Organization and Leadership %V 27 %P 47-68 %G eng %N 1 %R https://doi.org/10.18848/2329-1656/CGP/v27i01/47-68 %0 Book Section %B Ensino superior no Brasil e em Portugal: Atualidades, questões e inquietações %D 2019 %T O Ensino Superior em Portugal: o Impulso de Bolonha e os Desafios Presentes e Futuros %A Maria José Sá %A Maria de Lourdes Machado-Taylor %A Teresa Carvalho %B Ensino superior no Brasil e em Portugal: Atualidades, questões e inquietações %7 B. G. Cabrito, J. S. Macedo, L. Cerdeira %I Educa %C Lisboa %P 45-69 %G eng %U https://bibliografia.bnportugal.gov.pt/bnp/bnp.exe/registo?1997823 %0 Book Section %B Educação superior e conhecimento no centenário da reforma de Córdoba: Novos olhares em contextos emergentes %D 2019 %T O ensino superior Português e a busca de fontes alternativas de financiamento %A L. Cerdeira %A M. L. Machado-Taylor %E S. R. K. Franco %E M. E. P. Franco %E D. Leite %B Educação superior e conhecimento no centenário da reforma de Córdoba: Novos olhares em contextos emergentes %7 Educação Superior RIES/PRONEX/ CNPq/FAPERGS – Programa Núcleo de Excelência em Pesquisa %I EDIPucrs %C Porto Alegre %V 7 %P 59-72 %G eng %0 Journal Article %J Educação e Pesquisa %D 2019 %T Os cursos de graduação podem compensar a falta de capital cultural e background de estudantes? %A J. Bertolin %A Alberto Amaral %A L. Almeida %B Educação e Pesquisa %V 45 %G eng %R http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201945185453 %0 Generic %D 2019 %T Over-Skilling, Under-Skilling and Higher Education %A Hugo Figueiredo %G eng %R https://link.springer.com/referencework/10.1007%2F978-94-017-9553-1 %0 Book Section %B Ensino superior no Brasil e em Portugal: Atualidades, questões e inquietações %D 2018 %T O ensino superior em Portugal. O impulso de Bolonha e os desafios presentes e futuros [Higher education in Portugal. The Bologna momentum and the present and future challenges] %A Maria José Sá %A M. L. Machado-Taylor %A Teresa Carvalho %E B. G. Cabrito %E Macedo, J. S. %E L. Cerdeira %B Ensino superior no Brasil e em Portugal: Atualidades, questões e inquietações %I Educa %C Lisboa %P 45-69 %@ 978-989-8272-33-1 %G eng %0 Journal Article %J Revista Meta: Avaliação %D 2018 %T O que se “ensina” no Ensino Superior: avaliando conhecimentos, competências, valores e atitudes %A D. Dias %A Diana Soares %A Claisy Maria Marinho-Araujo %A L. Almeida %B Revista Meta: Avaliação %V 10 (29) %P 318-337 %G eng %0 Journal Article %J PLoS ONE %D 2018 %T Oral health-related quality of life of Portuguese adults with mild intellectual disabilities. %A Patrícia Couto %A Paulo Almeida Pereira %A Manuel Nunes %A Rui Amaral Mendes %B PLoS ONE %G eng %U https://doi.org/ 10.1371/journal.pone.0193953 %R 10.1371/journal.pone.0193953 %0 Journal Article %J Revista Brasileira de Educação %D 2017 %T O ensino explícito da compreensão da leitura. Análise do impacto de um programa de intervenção %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A Sara Brandão %A Iolanda Ribeiro %B Revista Brasileira de Educação %V 22 %P 1-30 %G eng %N 71 %R 10.1590/s1413-24782017227172 %0 Book Section %B Indicadores de desempenho para as instituições de ensino superior politécnico investigação aplicada, criação cultural e impacto regional %D 2017 %T O ensino superior politécnico português: Enquadramento geral e evolução da construção da lógica de avaliação de desempenho organizacional %A Sandra Saúde %A Ana Sofia Melo %B Indicadores de desempenho para as instituições de ensino superior politécnico investigação aplicada, criação cultural e impacto regional %I Edições Sílabo, Lda. %C Lisboa %P 83-103 %G eng %0 Conference Proceedings %B LASA2017. XXXV International Congress of Latin American Studies Association %D 2017 %T O ensino superior português: Os desafios da acessibilidade e da democratização %A L. Cerdeira %A M. L. Machado-Taylor %B LASA2017. XXXV International Congress of Latin American Studies Association %C Lima %G eng %U https://lasa.international.pitt.edu/auth/prot/congress-papers/Past/lasa2017/files/48861.pdf %0 Book %D 2017 %T Os benefícios do ensino superior %A Hugo Figueiredo %A Miguel Portela %A C. Sá %A J. Cerejeira %A D. Lourenço %A Almeida, André %I Fundação Francisco Manuel dos Santos %C Lisboa %P 151 %@ 978‑989‑8863‑37‑9 %G eng %U https://www.ffms.pt/publicacoes/grupo-estudos/2395/beneficios-do-ensino-superior %0 Conference Paper %B II Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar/III Jornadas Internacionais de Alfabetização %D 2017 %T Os efeitos da descodificação, da compreensão oral e da fluência de leitura na compreensão da leitura: Um estudo longitudinal com alunos do 1.º ciclo do Ensino Básico %A Bruna Rodrigues %A Irene Cadime %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Sandra Santos %A Séli Chaves-Sousa %A Maria do Céu Cosme %B II Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar/III Jornadas Internacionais de Alfabetização %C Braga: Instituto de Educação da Universidade do Minho %G eng %0 Conference Paper %B II Seminário Luso-Brasileiro de Educação de Infância %D 2016 %T O que compreendem as crianças em idade pré-escolar: Avaliação dinâmica da compreensão oral %A Sara Brandão %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A F L Viana %B II Seminário Luso-Brasileiro de Educação de Infância %C Braga: Instituto de Educação da Universidade do Minho %G eng %0 Book Section %B Estado da educação 2015 %D 2016 %T O sistema de ensino superior português à entrada da idade adulta: Diversidade ou hierarquização? %A Hugo Figueiredo %E Conselho Nacional Educação %B Estado da educação 2015 %I Conselho Nacional da Educação %C Lisboa %P 252–270 %@ 978-989-8841-05-6 %G eng %U http://www.cnedu.pt/content/noticias/CNE/Estado\_da\_Educacao\_2015\_versao\_digital.pdf %0 Book Section %B Roteiro do plane(j)amento estratégico: Percursos e encruzilhadas do ensino superior no espaço da língua portuguesa %D 2015 %T Origens e modelos de planeamento estratégico %A M. L. Machado-Taylor %B Roteiro do plane(j)amento estratégico: Percursos e encruzilhadas do ensino superior no espaço da língua portuguesa %I Imprensa da Universidade de Coimbra %C Coimbra %P 273-301 %G eng %U http://doi.org/10.14195/978-989-26-1101-3 %R 10.14195/978-989-26-1101-3 %0 Book Section %B Trabalho docente e formação: Políticas, práticas e investigação: Pontes para a mudança %D 2014 %T Os académicos no ensino superior: Entre o que fazem e o que gostariam de fazer %A J. Brites Ferreira %A M. L. Machado-Taylor %B Trabalho docente e formação: Políticas, práticas e investigação: Pontes para a mudança %I CIIE - Centro de Investigação e Intervenção Educativas janeiro %C Porto %P 3217-3228 %G eng %U https://www.fpce.up.pt/trabalhodocenteformacao/ %0 Book Section %B Prevenir ou remediar? Contextos para a intervenção em psicologia %D 2013 %T O psicólogo escolar face aos desafios da escola de futuro %A L. Almeida %A Amanda Franco %A Diana Soares %A Paula Gonçalves %E I. E. Rego %E S. N. Caldeira %B Prevenir ou remediar? Contextos para a intervenção em psicologia %I Psiquilíbrios Edições %C Braga %P 17-41 %G eng %0 Conference Proceedings %B Oral Oncology %D 2013 %T Oral manifestations of oncological treatment – A retrospective observational study in the hospital of S. Teotónio in Viseu %A A. F. B. Moreira %A Rui Amaral Mendes %B Oral Oncology %I Elsevier %G eng %U http://dx.doi.org/10.1016/j.oraloncology.2013.03.250 %R 10.1016/j.oraloncology.2013.03.250 %0 Book Section %B Desafios contemporêneos sobre currículo e escola básica %D 2012 %T O ensino básico: (Des)continuadades e conflitualidades curriculares %A J. Brites Ferreira %E M. A. Paraíso %E R. A. Vilela %E S. R. Sales %B Desafios contemporêneos sobre currículo e escola básica %I Editora CRV %C Curitiba %P 63-76 %G eng %U https://editoracrv.com.br/produtos/detalhes/3556-detalhes %R 10.24824/978858042454.6 %0 Book Section %B Ensino superior: Inovação e qualidade na docência %D 2012 %T O trabalho académico no ensino superior em Portugal %A J. Brites Ferreira %A M. L. Machado-Taylor %A R. Brites %A O. Gouveia %B Ensino superior: Inovação e qualidade na docência %I CIIE – Centro de Investigação e Intervenção Educativas Universidade do Porto %C Porto %P 9168-9182 %G eng %U https://www.fpce.up.pt/ciie/cidu/publicacoes/livro_de_textos.pdf %0 Journal Article %J Journal of Carcinogenesis & Mutagenesis %D 2012 %T Oncogenic pathways in the development of oral cancer %A Rui Amaral Mendes %B Journal of Carcinogenesis & Mutagenesis %G eng %U http://doi.org/doi:10.4172/2157-2518.1000133 %R doi:10.4172/2157-2518.1000133 %0 Book %B (Ministério do Trabalho e da Segurança Social, Gabinete de Estratégia e Planeamento (MTSS/GEP) %D 2009 %T Os fluxos e as remunerações de sub- e sobre-escolarizados em Portugal no período 1995-2005 %A C. Sá %A J. Cerejeira %A Miguel Portela %A F. Alexandre %B (Ministério do Trabalho e da Segurança Social, Gabinete de Estratégia e Planeamento (MTSS/GEP) %I Ministério do Trabalho e da Solidariedade Social %C Lisboa %G eng %0 Journal Article %J Oral Oncology %D 2009 %T An overview on the expression of cyclooxygenase-2 in tumors of the head and neck %A Rui Amaral Mendes %A J. F. Carvalho %A I. van der Waal %B Oral Oncology %G eng %U http://doi.org/10.1016/j.oraloncology.2009.03.016 %R 10.1016/j.oraloncology.2009.03.016 %0 Journal Article %J Acta Medica Portuguesa %D 2008 %T Osteonecrosis of the mandible induced by intravenous biphosphonates in oncological patients | Osteonecrose da mandíbula associada a bifosfonatos intravenosos em doentes oncológicos %A Carvalho, A. %A Rui Amaral Mendes %A Carvalho, D. %A J. F. Carvalho %B Acta Medica Portuguesa %G eng %0 Journal Article %J Tertiary Education and Management %D 2006 %T The open method of coordination and the implementation of the Bologna process %A L.G. Veiga %A Alberto Amaral %B Tertiary Education and Management %I Informa UK (Taylor & Francis) %V 12 %P 283-295 %G eng %U http://dx.doi.org/10.1080/13583883.2006.9967174 %R 10.1080/13583883.2006.9967174 %0 Journal Article %J Management Research %D 2004 %T Organizational Commitment: Toward a Different Understanding of the Ways People Feel Attached to Their Organizations %A Arménio Rego %A Regina Leite %A Teresa Carvalho %A Carla Freire %A Armando Vieira %X

This paper aims to contribute to the understanding of the three‐dimensional model of organizational commitment proposed by Meyer and Allen (e.g., 1991). It focuses on whether continuance commitment should be considered one‐dimensional or bidimensional (low alternatives; high sacrifices). Whether affective commitment should be divided into two components (affective commitment; future in common) or if it should remain as a one‐dimensional construct is also discussed. The paper also considers a “new” factor identified by Rego (2003), which he named “psychological absence”, but which we denominated here as accommodating commitment. Besides the confirmatory factor analysis, the paper shows how four dimensions of organizational justice (distributive, procedural, interpersonal, and informational) explain organizational commitment. The sample comprises 366 individuals from 22 organizations operating in Portugal. The predictive value of the justice perceptions for both instrumental commitment components is quite weak, despite ranging from 25 per cent to 36 per cent for the other components. Procedural and interpersonal justice are the main predictors. The accommodating dimension improves the fit indices of the factorial model, but its meaning is not clear. It is also not clear whether one should consider it as a new component of commitment or whether its items should be removed from the measuring instruments. The findings suggest that some gains can be achieved in the partition of the affective and instrumental commitment, but further research is necessary to clarify the issue.

%B Management Research %V 2 %P 201–218 %8 1 October 2004 %G eng %U https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/15365430480000510/full/html %N 3 %& 201 %R https://doi.org/10.1108/15365430480000510 %0 Journal Article %J JOURNAL OF THE OPERATIONAL RESEARCH SOCIETY %D 2003 %T Operations management: Policy, practice and performance improvement %A Cláudia Sarrico %B JOURNAL OF THE OPERATIONAL RESEARCH SOCIETY %V 54 %P 1118-1120 %G eng %0 Book %D 2002 %T O ensino superior aberto a novos públicos %A Rui Santiago %A Maria João e Ma Rosa %A Alberto Amaral %I CIPES %C Matosinhos %G eng %0 Journal Article %J Revista Portuguesa de Educação %D 2000 %T O conceito de stakeholder e o novo paradigma do ensino superior %A Alberto Amaral %A António Magalhães %B Revista Portuguesa de Educação %V 13 %P 7-28 %G eng %N 2 %0 Conference Proceedings %B APDR %D 2000 %T O impacto do ensino superior na região centro: Os casos de Aveiro, Coimbra, Leiria, Viseu, Guarda, Covilhã e Castelo Branco %A H. Albergaria %A J. Melo %A A. Simões %A F. Marques Reigado %A L. Santos %A A. Rosa Pires %A J. Mendes %A S. Pires %A L. Tomé %A Ana Sofia Melo %A H. Menezes %B APDR %G eng %0 Journal Article %J Estudos de Gestão %D 1994 %T O planeamento nas instituições de ensino superior %A M. L. Machado-Taylor %B Estudos de Gestão %V 1 %P 173-176 %G eng %N 3