%0 Book Section %B UAciência. Ciências da Engenharia, Exatas, Saúde e Biotecnologia, e Sociais e Humanas 2012-2019 [UAciência. Engineering, Exact, Health and Biotechnology, and Social and Human Sciences 2012-2019] %D 2021 %T A formação em competências transversais e a empregabilidade [Training in soft skills and employability] %A Maria José Sá %A Sandro Serpa %B UAciência. Ciências da Engenharia, Exatas, Saúde e Biotecnologia, e Sociais e Humanas 2012-2019 [UAciência. Engineering, Exact, Health and Biotechnology, and Social and Human Sciences 2012-2019] %I Universidade dos Açores %C Ponta Delgada %P 275-277 %G eng %0 Journal Article %J Science Insights %D 2021 %T Future of scholarly publishing: A perspective %A Sandro Serpa %A Carlos Miguel Ferreira %A Ana Isabel Santos %A Xiaoqiao Cheng %A Alan C.K. Cheung %A Longjun Zhou %A Maria José Sá %A Marta Pellegrini %A Fuzhou Wang %B Science Insights %V 19 %P 353-360 %G eng %N 3 %0 Book Section %B Structural and institutional transformations in doctoral education. Social, political and student expectations %D 2020 %T From the medieval disputation to the graduate school %A Alberto Amaral %A Teresa Carvalho %E Sónia Cardoso %E Orlanda Tavares %E Cristina Sin %E Teresa Carvalho %B Structural and institutional transformations in doctoral education. Social, political and student expectations %I Palgrave Macmillan %C London %P 143-172 %G eng %0 Book Section %B Springer Encyclopedia on Higher Education %D 2018 %T Federal States and local policies in higher education %A Alberto Amaral %B Springer Encyclopedia on Higher Education %I Springer %C Dordrecht %G eng %0 Journal Article %J Revista de Administração FACES %D 2018 %T Formação de professores de ensino superior para a gestão: perspectivas e consequências. %A Milka Barbosa %A Teresa Carvalho %A Fernanda Cassundé %A Ricardo Mendonça %K Formação de Professor-gestor %K Políticas Organizacionais %K Políticas Públicas %K Universidade %X

O trabalho buscou analisar como professores de uma universidade federal brasileira percebem o papel que as políticas públicas e organizacionais têm na formação dos academic-managers. Argumenta-se que diante dos papeis-chave que os professores-gestores desempenham nas instituições de ensino superior, entende-se que há necessidade de políticas públicas (PP) e políticas organizacionais (PO) voltadas a formação desses atores. A investigação, baseada num estudo de caso, adotou uma perspectiva qualitativa e os dados foram coletados a partir de entrevistas semiestruturadas realizadas com professores-gestores do nível estratégico da Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf). Em resposta ao objetivo geral desta pesquisa, os dados mostraram que os professores nesta universidade percebem uma lacuna de PPs e POs que os prepare para desempenhar o papel de gestor e apontam fatores como a temporalidade do papel de gestor, a priorização dos papéis de professor e de pesquisador sobre o de gestor, podem ser tomados como possíveis entraves ao desenvolvimento de tais políticas.

%B Revista de Administração FACES %V 16 %P 66–84 %G eng %N 4 %R http://doi.org/10.21714/1984-6975FACES2017V16N4ART4189 %0 Magazine Article %D 2018 %T A formação em competências transversais e a empregabilidade [Training in transversal competences and employability] %A Maria José Sá %A Sandro Serpa %B UAciência, Açores Magazine %P 28-29 %G eng %N 12064 %0 Conference Proceedings %B LASA2016. XXXIV International Congress of Latin American Studies Association %D 2017 %T Facing higher education in Portuguese speaking countries %A L. Cerdeira %A M. L. Machado-Taylor %B LASA2016. XXXIV International Congress of Latin American Studies Association %C Lima %G eng %U https://lasa.international.pitt.edu/auth/prot/congress-papers/Past/lasa2016/files/48861.pdf %0 Book Section %B Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância %D 2017 %T Falar, ler e escrever no jardim de infância. Como a investigação suporta a ação (edição revista) %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Adriana Baptista %A Sara Brandão %A Irene Cadime %A Sandra Santos %E F L Viana %E Iolanda Ribeiro %B Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância %I Lusoinfo Multimédia %P 44–73 %G eng %0 Book Section %B Managing universities: Policy and organizational change from a Western European comparative perspective %D 2017 %T Four ‘I’s configuring European governance in higher education %A L.G. Veiga %A António Magalhães %E Ivar Bleiklie %E J. Enders %E B. Lepori %X

European level institutions developed instruments with the aim of further involving member-states in common goals and objectives of higher education policies. This chapter analyses the role of ideas, interests, instruments and institutions in shaping European governance in practice. The power of ideas in politics and policy-making is underlined in legitimating and justifying the EU’s attempt to create an integrated higher education area. On the basis of interviews with European Commission (EC) officers and European Parliament (EP) members, the analysis shows the centrality of cognitive ideas in the political coordination process in higher education.

%B Managing universities: Policy and organizational change from a Western European comparative perspective %I Palgrave Macmillan %C London %P 191-215 %G eng %6 1 %R 10.1007/978-3-319-53865-5_8 %0 Journal Article %J Migraciones Internacionales %D 2017 %T From Portugal to Europe. A micro-level sociology of scientific migration in times of Eurozone crisis %A R. Ganga %A J. P. Silva %A H. Vaz %A R. Gomes %A J. T. Lopes %A L. Cerdeira %A Sílvia Silva %A B. G. Cabrito %A D Magalhaes %A M. L. Machado-Taylor %A P. Peixoto %A R. Brites %A Tomás Patrocínio %B Migraciones Internacionales %G eng %0 Journal Article %J Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE %D 2016 %T A fuga de cérebros em Portugal: Hipóteses explicativas %A L. Cerdeira %A B. G. Cabrito %A M. L. Machado-Taylor %A R. Gomes %B Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE %I Revista Brasileira de Politica e Administracao da Educacao - {RBPAE} %V 31 %P 409 %G eng %U https://doi.org/10.21573%2Fvol31n22015.61736 %R 10.21573/vol31n22015.61736 %0 Book Section %B The Palgrave international handbook of higher education policy and governance %D 2015 %T From collegial governance to boardism: Reconfiguring governance in higher education %A L.G. Veiga %A António Magalhães %A Alberto Amaral %E Huisman, Jeroen %E H. de Boer %E D. Dill %E M. Souto-Otero %B The Palgrave international handbook of higher education policy and governance %I Palgrave Macmillan %C London %P 398–416 %8 2015 %@ 978-1-349-57709-5 %G eng %R https://doi.org/10.1007/978-1-137-45617-5_22 %0 Journal Article %J Revista Brasileira de Política e Administração da Educação %D 2015 %T A fuga de cérebros em Portugal: Hipóteses explicativas %A L. Cerdeira %A B. G. Cabrito %A M. L. Machado-Taylor %A R. Gomes %B Revista Brasileira de Política e Administração da Educação %V 31 %P 408-419 %G eng %N 2 %0 Book %D 2015 %T Fuga de cérebros – Retratos da emigração portuguesa qualificada %A R. Gomes %A J. T. Lopes %A H. Vaz %A L. Cerdeira %A R. Ganga %A M. L. Machado-Taylor %A D Magalhaes %A B. G. Cabrito %A Tomás Patrocínio %A Sílvia Silva %A R. Brites %A P. Peixoto %I Bertrand %C Lisboa %G eng %0 Book Section %B Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância %D 2014 %T Falar, ler e escrever no jardim de infância. Como a investigação suporta a ação. %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sara Brandão %A Adriana Baptista %A Lurdes Costa %A Irene Cadime %A Sandra Santos %E F L Viana %E Iolanda Ribeiro %B Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância %I Santillana %P 44–77 %G eng %0 Journal Article %J Revista Brasileira de Orientacao Profissional %D 2014 %T The family social-cultural status as vector of career decision: Promises, illusions and disillusions in higher education access | O estatuto sociocultural familiar como vetor da decisão vocacional: Promessas e (des)ilusões da entrada na educação super %A D. Dias %A Maria José Sá %B Revista Brasileira de Orientacao Profissional %V 15 %P 51-64 %G eng %0 Journal Article %J Journal of Further and Higher Education %D 2013 %T The faculty conjugated as feminine: A portrait of Portuguese academia %A D. Dias %A Maria José Sá %A M. L. Machado-Taylor %B Journal of Further and Higher Education %I Informa {UK} Limited %V 37 %P 21–37 %G eng %U http://dx.doi.org/10.1080/0309877x.2011.643776 %R 10.1080/0309877x.2011.643776 %0 Journal Article %J Studies in Higher Education %D 2013 %T Funding reforms and revenue diversification - Patterns, challenges and rhetoric %A P. Teixeira %A Tatyana Koryakina %B Studies in Higher Education %V 38 %P 174-191 %G eng %U https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84873887644&doi=10.1080%2f03075079.2011.573844&partnerID=40&md5=f63a482c5b106f6c6f2da5e518d5da8f %N 2 %R 10.1080/03075079.2011.573844 %0 Conference Paper %B PMA 2012 Conference %D 2012 %T Factors influencing performance management systems in universities: A comparative study between the UK and Portugal %A Ana Sofia Melo %A Cláudia Sarrico %A Z. Radnor %B PMA 2012 Conference %C Cambridge (Reino Unido), 11-13 de julho %G eng %0 Book Section %B The evaluative State, institutional autonomy and re-engineering higher education in Western Europe %D 2012 %T A flight over the evolving evaluative State %A G. Neave %E G. Neave %B The evaluative State, institutional autonomy and re-engineering higher education in Western Europe %I Palgrave Macmillan %C London %P 191–203 %G eng %U https://doi.org/10.1057%2F9780230370227_14 %R 10.1057/9780230370227_14 %0 Book Section %B The evaluative State, institutional autonomy and re-engineering higher education in Western Europe %D 2012 %T Foreword %A Alberto Amaral %E G. Neave %B The evaluative State, institutional autonomy and re-engineering higher education in Western Europe %I Palgrave Macmillan %C London %P ix–xiii %G eng %0 Book Section %B The evaluative State, institutional autonomy and re-engineering higher education in Western Europe %D 2012 %T France: The Asterix syndrome and the exceptional case %A G. Neave %E G. Neave %B The evaluative State, institutional autonomy and re-engineering higher education in Western Europe %I Palgrave Macmillan %C London %P 63–79 %G eng %U https://doi.org/10.1057%2F9780230370227_5 %R 10.1057/9780230370227_5 %0 Journal Article %J Research in Post-Compulsory Education %D 2012 %T From high school to university: Students' competences recycled %A D. Dias %A Maria José Sá %B Research in Post-Compulsory Education %I Informa {UK} Limited %V 17 %P 277–291 %G eng %U https://doi.org/10.1080%2F13596748.2012.700094 %R 10.1080/13596748.2012.700094 %0 Journal Article %J Journal of Labor Research %D 2011 %T Firm ownership and rent sharing %A Monteiro, N.P. %A Miguel Portela %A Straume, O.R. %B Journal of Labor Research %V 32 %P 210-236 %G eng %0 Journal Article %J European Journal of Education %D 2011 %T From students to consumers: Reflections on the marketisation of Portuguese higher education %A Sónia Cardoso %A Teresa Carvalho %A Rui Santiago %B European Journal of Education %V 46 %P 271-284 %G eng %0 Journal Article %J International Journal of Educational Management %D 2010 %T Funding systems for higher education and their impacts on institutional strategies and academia: A comparative perspective %A N. Frolich %A Kalpazidou Schmidt, E. %A Maria João e Ma Rosa %B International Journal of Educational Management %V 24 %P 7-21 %G eng %0 Journal Article %J European Journal of Education %D 2009 %T Funding allocation and staff management. A Portuguese example %A Maria João e Ma Rosa %A D. Dias %A Alberto Amaral %B European Journal of Education %P 127-140 %G eng %U http://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2008.01375.x %R 10.1111/j.1465-3435.2008.01375.x %0 Book %D 2008 %T From governance to identity %A Alberto Amaral %A Ivar Bleiklie %A Musselin, Christine %I Springer %C Dordrecht %G eng %0 Book %D 2007 %T Fazer da formação um projecto. Formação inicial e identidades profissionais docentes [Making training a project. Initial training and professional teacher identities] %A A. Lopes %A F. Pereira %A Elisabete Ferreira %A M.A. Silva %A Maria José Sá %I Livpsic %C Porto %G eng %0 Journal Article %J Revista de Educação %D 2007 %T Formação inicial e identidades profissionais de base de professores do 1.° CEB nos últimos 30 anos [Initial training and basic professional identities of 1st cycle of basic education teachers in the last 30 years] %A A. Lopes %A Maria José Sá %A A. Ribeiro %A G. Machado %B Revista de Educação %V 14 %P 5-32 %G eng %N 2 %0 Book Section %B Towards a cartography of higher education policy change %D 2007 %T From quality assurance to accreditation – A satirical view %A Alberto Amaral %E J. Enders %E F. van Vught %B Towards a cartography of higher education policy change %I UNITISK %C Czech Republic %P 79-86 %G eng %0 Journal Article %J European Education %D 2002 %T The future of the city of intellect: A brave new world - European style %A G. Neave %B European Education %V 34 %P 20-41 %G eng %0 Book Section %B The institutional basis of higher education research. Experiences and perspectives %D 2000 %T On fate and intelligence: The institutional base of higher education research %A G. Neave %E S. Schwarz %E U. Teichler %B The institutional basis of higher education research. Experiences and perspectives %I Kluwer Academic Publishers %C Dordrecht %P 57–71 %G eng %U https://doi.org/10.1007%2F0-306-47662-2_5 %R 10.1007/0-306-47662-2_5 %0 Book Section %B From the eye of the storm %D 1999 %T From the eye of the storm %A Peter Maassen %A G. Neave %A B. Jongbloed %E B. Jongbloed %E Peter Maassen %E G. Neave %B From the eye of the storm %I Springer %C Dordrecht %P 1–11 %G eng %U https://doi.org/10.1007%2F978-94-015-9263-5_1 %R 10.1007/978-94-015-9263-5_1 %0 Book %D 1999 %T From the eye of the storm %A B. Jongbloed %E Peter Maassen %E G. Neave %I Springer %C Dordrecht %G eng %U https://doi.org/10.1007%2F978-94-015-9263-5 %R 10.1007/978-94-015-9263-5 %0 Journal Article %J Higher Education in Europe %D 1992 %T Finite resources %A G. Neave %B Higher Education in Europe %I Informa {UK} Limited %V 17 %P 2–5 %G eng %U https://doi.org/10.1080%2F0379772920170102 %R 10.1080/0379772920170102 %0 Journal Article %J Portugal Phys. %D 1991 %T The fluidity of water at lipid-water interfaces just below 0 C %A Alberto Amaral %A A. M. Damas %A A. Quintanilha %B Portugal Phys. %V 20 %G eng %N 1 %0 Journal Article %J Oxford Review of Education %D 1988 %T From a far-flung field: Some considerations of Robbins from a European perspective %A G. Neave %B Oxford Review of Education %V 14 %P 69-80 %G eng