TY - BOOK T1 - O Ensino Superior em Portugal: Missões, Contextos e Processos Y1 - 2021 A1 - Diana Dias A1 - Ricardo Carvalho PB - Almedina CY - Coimbra ER - TY - BOOK T1 - O 'Novo Normal': Securitização, precariedade e (des)integração Europeia em tempos de pandemia Y1 - 2021 A1 - Loff, M. A1 - Vieira, T. A1 - Guerra, F. PB - Página a Página CY - Lisboa SN - 978-989-53401-4-9 ER - TY - BOOK T1 - O Que Se Diz Que Se Aprende: Resultados de Aprendizagem do Ensino Superior em Portugal Y1 - 2021 A1 - Dias A1 - Marinho-Araujo A1 - Almeida A1 - Ferreira A1 - Soares PB - A3ES CY - Lisboa UR - https://www.a3es.pt/sites/default/files/LO_Livro.pdf ER - TY - CHAP T1 - Os efeitos da pandemia no ensino superior: Um balanço provisório [The effects of the pandemic on higher education: A provisional assessment]] T2 - Estado da educação 2020. Edição 2021 [Status of Education 2020. 2021 Edition] Y1 - 2021 A1 - P. Teixeira A1 - Maria José Sá JF - Estado da educação 2020. Edição 2021 [Status of Education 2020. 2021 Edition] PB - Conselho Nacional de Educação CY - Lisboa ER - TY - CHAP T1 - Overview of Higher Education (Portugal) T2 - Bloomsbury Education and Childhood Studies Y1 - 2021 A1 - António Magalhães JF - Bloomsbury Education and Childhood Studies PB - Bloomsbury CY - London ER - TY - JOUR T1 - O conceito de "novos públicos" e os discursos sobre o acesso nas instituições de ensino superior públicas portuguesas JF - Educação Sociedade & Culturas Y1 - 2020 A1 - Bago, Joana A1 - L.G. Veiga A1 - António Magalhães ER - TY - JOUR T1 - Organizational learning culture in effective improvement of educational organizations JF - The International Journal of Educational Organization and Leadership Y1 - 2020 A1 - Maria José Sá A1 - Carlos Miguel Ferreira A1 - Sandro Serpa VL - 27 IS - 1 ER - TY - CHAP T1 - O Ensino Superior em Portugal: o Impulso de Bolonha e os Desafios Presentes e Futuros T2 - Ensino superior no Brasil e em Portugal: Atualidades, questões e inquietações Y1 - 2019 A1 - Maria José Sá A1 - Maria de Lourdes Machado-Taylor A1 - Teresa Carvalho JF - Ensino superior no Brasil e em Portugal: Atualidades, questões e inquietações PB - Educa CY - Lisboa UR - https://bibliografia.bnportugal.gov.pt/bnp/bnp.exe/registo?1997823 ER - TY - CHAP T1 - O ensino superior Português e a busca de fontes alternativas de financiamento T2 - Educação superior e conhecimento no centenário da reforma de Córdoba: Novos olhares em contextos emergentes Y1 - 2019 A1 - L. Cerdeira A1 - M. L. Machado-Taylor ED - S. R. K. Franco ED - M. E. P. Franco ED - D. Leite JF - Educação superior e conhecimento no centenário da reforma de Córdoba: Novos olhares em contextos emergentes PB - EDIPucrs CY - Porto Alegre VL - 7 ER - TY - JOUR T1 - O Impacto do Turismo das Aldeias Históricas de Portugal: Um Quadro de Análise (The Impact of Tourism in the Historical Villages of Portugal: A Framework for Analysis) JF - Finisterra Y1 - 2019 A1 - Manuela Natário A1 - Ana I. Melo A1 - Ricardo Biscaia A1 - Paula Rocha A1 - Carlos Santos A1 - Augusta Ferreira A1 - Dalila Dias A1 - Gonçalo Gomes A1 - Graça Azevedo A1 - Rúben Duarte A1 - Rui Pedro Marques VL - 54 IS - 111 ER - TY - JOUR T1 - Os cursos de graduação podem compensar a falta de capital cultural e background de estudantes? JF - Educação e Pesquisa Y1 - 2019 A1 - J. Bertolin A1 - Alberto Amaral A1 - L. Almeida VL - 45 ER - TY - CHAP T1 - O ensino superior em Portugal. O impulso de Bolonha e os desafios presentes e futuros [Higher education in Portugal. The Bologna momentum and the present and future challenges] T2 - Ensino superior no Brasil e em Portugal: Atualidades, questões e inquietações Y1 - 2018 A1 - Maria José Sá A1 - M. L. Machado-Taylor A1 - Teresa Carvalho ED - B. G. Cabrito ED - Macedo, J. S. ED - L. Cerdeira JF - Ensino superior no Brasil e em Portugal: Atualidades, questões e inquietações PB - Educa CY - Lisboa SN - 978-989-8272-33-1 ER - TY - JOUR T1 - O que se “ensina” no Ensino Superior: avaliando conhecimentos, competências, valores e atitudes JF - Revista Meta: Avaliação Y1 - 2018 A1 - D. Dias A1 - Diana Soares A1 - Claisy Maria Marinho-Araujo A1 - L. Almeida VL - 10 (29) ER - TY - JOUR T1 - O ensino explícito da compreensão da leitura. Análise do impacto de um programa de intervenção JF - Revista Brasileira de Educação Y1 - 2017 A1 - F L Viana A1 - Irene Cadime A1 - Sandra Santos A1 - Sara Brandão A1 - Iolanda Ribeiro PB - FapUNIFESP (SciELO) VL - 22 UR - https://doi.org/10.1590%2Fs1413-24782017227172 ER - TY - JOUR T1 - O ensino explícito da compreensão da leitura. Análise do impacto de um programa de intervenção JF - Revista Brasileira de Educação Y1 - 2017 A1 - F L Viana A1 - Irene Cadime A1 - Sandra Santos A1 - Sara Brandão A1 - Iolanda Ribeiro VL - 22 IS - 71 ER - TY - CHAP T1 - O ensino superior politécnico português: Enquadramento geral e evolução da construção da lógica de avaliação de desempenho organizacional T2 - Indicadores de desempenho para as instituições de ensino superior politécnico investigação aplicada, criação cultural e impacto regional Y1 - 2017 A1 - Sandra Saúde A1 - Ana Sofia Melo JF - Indicadores de desempenho para as instituições de ensino superior politécnico investigação aplicada, criação cultural e impacto regional PB - Edições Sílabo, Lda. CY - Lisboa ER - TY - Generic T1 - O ensino superior português: Os desafios da acessibilidade e da democratização T2 - LASA2017. XXXV International Congress of Latin American Studies Association Y1 - 2017 A1 - L. Cerdeira A1 - M. L. Machado-Taylor JF - LASA2017. XXXV International Congress of Latin American Studies Association CY - Lima UR - https://lasa.international.pitt.edu/auth/prot/congress-papers/Past/lasa2017/files/48861.pdf ER - TY - CONF T1 - O papel da tutoria na iniciação à investigação: O caso da ESTGA T2 - Teaching Day – 6ª Edição Y1 - 2017 A1 - A. Balula A1 - Ana Sofia Melo A1 - E. Brito A1 - M. J. Felício A1 - S. Ribeiro JF - Teaching Day – 6ª Edição ER - TY - BOOK T1 - Os benefícios do ensino superior Y1 - 2017 A1 - Hugo Figueiredo A1 - Miguel Portela A1 - C. Sá A1 - J. Cerejeira A1 - D. Lourenço A1 - Almeida, André PB - Fundação Francisco Manuel dos Santos CY - Lisboa SN - 978‑989‑8863‑37‑9 UR - https://www.ffms.pt/publicacoes/grupo-estudos/2395/beneficios-do-ensino-superior ER - TY - CONF T1 - Os efeitos da descodificação, da compreensão oral e da fluência de leitura na compreensão da leitura: Um estudo longitudinal com alunos do 1.º ciclo do Ensino Básico T2 - II Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar/III Jornadas Internacionais de Alfabetização Y1 - 2017 A1 - Bruna Rodrigues A1 - Irene Cadime A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - Sandra Santos A1 - Séli Chaves-Sousa A1 - Maria do Céu Cosme JF - II Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar/III Jornadas Internacionais de Alfabetização CY - Braga: Instituto de Educação da Universidade do Minho ER - TY - CONF T1 - O que compreendem as crianças em idade pré-escolar: Avaliação dinâmica da compreensão oral T2 - II Seminário Luso-Brasileiro de Educação de Infância Y1 - 2016 A1 - Sara Brandão A1 - Iolanda Ribeiro A1 - Sandra Santos A1 - Irene Cadime A1 - F L Viana JF - II Seminário Luso-Brasileiro de Educação de Infância CY - Braga: Instituto de Educação da Universidade do Minho ER - TY - CHAP T1 - O sistema de ensino superior português à entrada da idade adulta: Diversidade ou hierarquização? T2 - Estado da educação 2015 Y1 - 2016 A1 - Hugo Figueiredo ED - Conselho Nacional Educação JF - Estado da educação 2015 PB - Conselho Nacional da Educação CY - Lisboa SN - 978-989-8841-05-6 UR - http://www.cnedu.pt/content/noticias/CNE/Estado\_da\_Educacao\_2015\_versao\_digital.pdf ER - TY - CHAP T1 - Origens e modelos de planeamento estratégico T2 - Roteiro do plane(j)amento estratégico: Percursos e encruzilhadas do ensino superior no espaço da língua portuguesa Y1 - 2015 A1 - M. L. Machado-Taylor JF - Roteiro do plane(j)amento estratégico: Percursos e encruzilhadas do ensino superior no espaço da língua portuguesa PB - Imprensa da Universidade de Coimbra CY - Coimbra UR - http://doi.org/10.14195/978-989-26-1101-3 ER - TY - BOOK T1 - Os estágios curriculares e o seu impacto na empregabilidade dos licenciados Y1 - 2015 A1 - G. P. Dias A1 - Ana Sofia Melo A1 - B. Lopes A1 - D. Seabra A1 - E. Brito A1 - M. Costa A1 - J. P. Silva PB - UA Editora CY - Aveiro SN - 978-972-789-443-7 UR - http://doi.org/10.13140/RG.2.1.3533.7763 ER - TY - CHAP T1 - Os académicos no ensino superior: Entre o que fazem e o que gostariam de fazer T2 - Trabalho docente e formação: Políticas, práticas e investigação: Pontes para a mudança Y1 - 2014 A1 - J. Brites Ferreira A1 - M. L. Machado-Taylor JF - Trabalho docente e formação: Políticas, práticas e investigação: Pontes para a mudança PB - CIIE - Centro de Investigação e Intervenção Educativas janeiro CY - Porto UR - https://www.fpce.up.pt/trabalhodocenteformacao/ ER - TY - CONF T1 - Os inventários de desenvolvimento comunicativo de MacArthur-Bates 8-15 e 16-30 meses T2 - IX Congresso Ibero-Americano de Psicologia / 2º Congresso da Ordem dos Psicólogos Y1 - 2014 A1 - Carla Silva A1 - F L Viana A1 - Irene Cadime A1 - Iolanda Ribeiro A1 - Sandra Santos JF - IX Congresso Ibero-Americano de Psicologia / 2º Congresso da Ordem dos Psicólogos CY - Lisboa: Centro Cultural de Belém ER - TY - CHAP T1 - O psicólogo escolar face aos desafios da escola de futuro T2 - Prevenir ou remediar? Contextos para a intervenção em psicologia Y1 - 2013 A1 - L. Almeida A1 - Amanda Franco A1 - Diana Soares A1 - Paula Gonçalves ED - I. E. Rego ED - S. N. Caldeira JF - Prevenir ou remediar? Contextos para a intervenção em psicologia PB - Psiquilíbrios Edições CY - Braga ER - TY - JOUR T1 - Observability and coarse graining of consensus dynamics through the external equitable partition JF - Physical Review E Y1 - 2013 A1 - Neave O'Clery A1 - Ye Yuan A1 - Guy-Bart Stan A1 - Mauricio Barahona PB - American Physical Society ({APS}) VL - 88 UR - https://doi.org/10.1103%2Fphysreve.88.042805 ER - TY - Generic T1 - Oral manifestations of oncological treatment – A retrospective observational study in the hospital of S. Teotónio in Viseu T2 - Oral Oncology Y1 - 2013 A1 - A. F. B. Moreira A1 - Rui Amaral Mendes JF - Oral Oncology PB - Elsevier UR - http://dx.doi.org/10.1016/j.oraloncology.2013.03.250 N1 - doi: 10.1016/j.oraloncology.2013.03.250 ER - TY - CHAP T1 - O ensino básico: (Des)continuadades e conflitualidades curriculares T2 - Desafios contemporêneos sobre currículo e escola básica Y1 - 2012 A1 - J. Brites Ferreira ED - M. A. Paraíso ED - R. A. Vilela ED - S. R. Sales JF - Desafios contemporêneos sobre currículo e escola básica PB - Editora CRV CY - Curitiba UR - https://editoracrv.com.br/produtos/detalhes/3556-detalhes ER - TY - CHAP T1 - O trabalho académico no ensino superior em Portugal T2 - Ensino superior: Inovação e qualidade na docência Y1 - 2012 A1 - J. Brites Ferreira A1 - M. L. Machado-Taylor A1 - R. Brites A1 - O. Gouveia JF - Ensino superior: Inovação e qualidade na docência PB - CIIE – Centro de Investigação e Intervenção Educativas Universidade do Porto CY - Porto UR - https://www.fpce.up.pt/ciie/cidu/publicacoes/livro_de_textos.pdf ER - TY - JOUR T1 - Oncogenic pathways in the development of oral cancer JF - Journal of Carcinogenesis & Mutagenesis Y1 - 2012 A1 - Rui Amaral Mendes UR - http://doi.org/doi:10.4172/2157-2518.1000133 ER - TY - CONF T1 - Oral comprehension of informative texts: construction of an assessment test with vertically scaled forms T2 - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities Y1 - 2012 A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - Irene Cadime A1 - Sandra Santos A1 - Sara Brandão JF - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities CY - Oviedo, Espanha: Universidad de Oviedo ER - TY - CONF T1 - Oral comprehension of narrative texts: Construction of an assessment test T2 - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities Y1 - 2012 A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - Irene Cadime A1 - Sandra Santos A1 - Sara Brandão JF - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities CY - Oviedo, Espanha: Universidad de Oviedo ER - TY - CHAP T1 - The OECD and its influence in higher education: A critical revision T2 - International organizations and higher education policy: Thinking globally, acting locally? Y1 - 2009 A1 - Alberto Amaral A1 - G. Neave ED - A. Maldonado ED - R. Bassett JF - International organizations and higher education policy: Thinking globally, acting locally? PB - Taylor & Francis CY - London ER - TY - BOOK T1 - Os fluxos e as remunerações de sub- e sobre-escolarizados em Portugal no período 1995-2005 T2 - (Ministério do Trabalho e da Segurança Social, Gabinete de Estratégia e Planeamento (MTSS/GEP) Y1 - 2009 A1 - C. Sá A1 - J. Cerejeira A1 - Miguel Portela A1 - F. Alexandre JF - (Ministério do Trabalho e da Segurança Social, Gabinete de Estratégia e Planeamento (MTSS/GEP) PB - Ministério do Trabalho e da Solidariedade Social CY - Lisboa ER - TY - JOUR T1 - An overview on the expression of cyclooxygenase-2 in tumors of the head and neck JF - Oral Oncology Y1 - 2009 A1 - Rui Amaral Mendes A1 - J. F. Carvalho A1 - I. van der Waal UR - http://doi.org/10.1016/j.oraloncology.2009.03.016 ER - TY - Generic T1 - Os desafios das políticas de inclusão social e das acções afirmativas T2 - Educação Superior: Questão de Estado – Prioridade Social, FNESP (Forum Nacional do Ensino Superior Particular) Y1 - 2008 A1 - Alberto Amaral JF - Educação Superior: Questão de Estado – Prioridade Social, FNESP (Forum Nacional do Ensino Superior Particular) CY - São Paulo, Brasil ER - TY - JOUR T1 - Osteonecrosis of the mandible induced by intravenous biphosphonates in oncological patients | Osteonecrose da mandíbula associada a bifosfonatos intravenosos em doentes oncológicos JF - Acta Medica Portuguesa Y1 - 2008 A1 - Carvalho, A. A1 - Rui Amaral Mendes A1 - Carvalho, D. A1 - J. F. Carvalho ER - TY - JOUR T1 - The open method of coordination and the implementation of the Bologna process JF - Tertiary Education and Management Y1 - 2006 A1 - L.G. Veiga A1 - Alberto Amaral PB - Informa UK (Taylor & Francis) VL - 12 UR - http://dx.doi.org/10.1080/13583883.2006.9967174 ER - TY - BOOK T1 - O Surgimento do Managerialismo no Sistema de Ensino Superior Português Y1 - 2005 A1 - Rui Santiago A1 - António Magalhães A1 - Teresa Carvalho PB - FUP-CIPES CY - Coimbra ER - TY - JOUR T1 - Organizational Commitment: Toward a Different Understanding of the Ways People Feel Attached to Their Organizations JF - Management Research Y1 - 2004 A1 - Arménio Rego A1 - Regina Leite A1 - Teresa Carvalho A1 - Carla Freire A1 - Armando Vieira AB -

This paper aims to contribute to the understanding of the three‐dimensional model of organizational commitment proposed by Meyer and Allen (e.g., 1991). It focuses on whether continuance commitment should be considered one‐dimensional or bidimensional (low alternatives; high sacrifices). Whether affective commitment should be divided into two components (affective commitment; future in common) or if it should remain as a one‐dimensional construct is also discussed. The paper also considers a “new” factor identified by Rego (2003), which he named “psychological absence”, but which we denominated here as accommodating commitment. Besides the confirmatory factor analysis, the paper shows how four dimensions of organizational justice (distributive, procedural, interpersonal, and informational) explain organizational commitment. The sample comprises 366 individuals from 22 organizations operating in Portugal. The predictive value of the justice perceptions for both instrumental commitment components is quite weak, despite ranging from 25 per cent to 36 per cent for the other components. Procedural and interpersonal justice are the main predictors. The accommodating dimension improves the fit indices of the factorial model, but its meaning is not clear. It is also not clear whether one should consider it as a new component of commitment or whether its items should be removed from the measuring instruments. The findings suggest that some gains can be achieved in the partition of the affective and instrumental commitment, but further research is necessary to clarify the issue.

VL - 2 UR - https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/15365430480000510/full/html IS - 3 ER - TY - BOOK T1 - O ensino superior aberto a novos públicos Y1 - 2002 A1 - Rui Santiago A1 - Maria João e Ma Rosa A1 - Alberto Amaral PB - CIPES CY - Matosinhos ER - TY - BOOK T1 - O ensino superior pela mão da economia Y1 - 2002 A1 - Alberto Amaral A1 - F. Correia A1 - António Magalhães A1 - Maria João e Ma Rosa A1 - Rui Santiago A1 - P. Teixeira PB - CIPES CY - Matosinhos ER - TY - JOUR T1 - Out of Africa: Planning and policy JF - Higher Education Policy Y1 - 2001 A1 - G. Neave PB - Springer Nature VL - 14 UR - https://doi.org/10.1057%2Fpalgrave.hep.8390178 ER - TY - JOUR T1 - O conceito de stakeholder e o novo paradigma do ensino superior JF - Revista Portuguesa de Educação Y1 - 2000 A1 - Alberto Amaral A1 - António Magalhães VL - 13 IS - 2 ER - TY - Generic T1 - O impacto do ensino superior na região centro: Os casos de Aveiro, Coimbra, Leiria, Viseu, Guarda, Covilhã e Castelo Branco T2 - APDR Y1 - 2000 A1 - H. Albergaria A1 - J. Melo A1 - A. Simões A1 - F. Marques Reigado A1 - L. Santos A1 - A. Rosa Pires A1 - J. Mendes A1 - S. Pires A1 - L. Tomé A1 - Ana Sofia Melo A1 - H. Menezes JF - APDR ER - TY - JOUR T1 - Organising for leadership JF - Higher Education Policy Y1 - 2000 A1 - G. Neave PB - Springer Nature VL - 13 UR - https://doi.org/10.1057%2Fpalgrave.hep.8390246 ER - TY - JOUR T1 - O planeamento nas instituições de ensino superior JF - Estudos de Gestão Y1 - 1994 A1 - M. L. Machado-Taylor VL - 1 IS - 3 ER - TY - BOOK T1 - The open door: Pan-European academic co-operation. Denis Kallen, Guy Neave Y1 - 1991 A1 - D. Kallen A1 - G. Neave PB - Unesco European Centre for Higher Education, CEPES CY - Bucharest UR - https://doi.org/10.1086%2F447217 ER - TY - JOUR T1 - Open or closed sixth: Some consequences of structural change in comprehensive schools JF - Educational Research Y1 - 1973 A1 - G. Neave VL - 16 ER -