TY - JOUR T1 - An Intervention in Reading Disabilities Using a Digital Tool During the COVID-19 Pandemic JF - Frontiers in Psychology Y1 - 2022 A1 - Irene Cadime A1 - Iolanda Ribeiro A1 - Joana Cruz A1 - Maria do Céu Cosme A1 - Diana Meira A1 - Fernanda Leopoldina Viana A1 - Sandra Santos KW - COVID-19; Tier 2 intervention; digital tool; reading disabilities; remote intervention AB -

In the last decade, ICT-based interventions for developing reading skills in children with reading disabilities have become increasingly popular. This study had three goals: (a) to assess the existence of gains in word reading, oral reading fluency and listening comprehension after a Tier 2 intervention using the digital tool "I'm still learning," which was delivered partially in a remote modality during the COVID-19 pandemic; (b) to investigate whether the gains depended on the students' gender, the number of sessions attended and the interventionist; and (c) to investigate parents' perceptions about the suitability and perceived effects of the intervention. A single group design with pre-test and post-test was used. The intervention was delivered to second graders (N = 81) flagged as being at-risk for reading disabilities in a universal screening. The analyses showed significant gains in all three outcome variables after the intervention. The gains did not depend on students' gender, number of intervention sessions attended or interventionist. Parents' perceptions of the remote intervention were positive. The study findings highlight the potentialities of using technology-based interventions to foster reading skills and suggest that these may be especially useful during lockdowns.

VL - 13 ER - TY - Generic T1 - Ensinar e Aprender Português. Recursos tecnológicos para ensinar Português, apoiar e recuperar aprendizagens [EAP - Teaching and Learning Portuguese. Technological resources to teach the Portuguese language, support and promote learning recovery] Y1 - 2020 AB -

The platform Ensinar e Aprender Português is a structured resource supported by the information and communication technologies and underpinned in scientific evidences on the process of teaching and learning to foster reading and writing in elementary school.

ER - TY - JOUR T1 - Cross‐lagged relations among linguistic skills in European Portuguese: A longitudinal study JF - Reading Research Quarterly Y1 - 2019 A1 - Sandra Santos A1 - Irene Cadime A1 - F L Viana A1 - Iolanda Ribeiro VL - Advance online publication ER - TY - CHAP T1 - Ensinar a compreender. Perspetivas e propostas. T2 - Compreensão da leitura: Processos cognitivos e estratégias de ensino. Y1 - 2019 A1 - F L Viana A1 - Iolanda Ribeiro A1 - Sandra Santos A1 - Irene Cadime JF - Compreensão da leitura: Processos cognitivos e estratégias de ensino. PB - Vetor CY - São Paulo, Brasil VL - 2 ER - TY - JOUR T1 - Growth, stability and predictors of word reading accuracy in European Portuguese: A longitudinal study from Grade 1 to Grade 4. JF - Current Psychology Y1 - 2019 A1 - Irene Cadime A1 - Séli Chaves-Sousa A1 - F L Viana A1 - Sandra Santos A1 - José Maia A1 - Iolanda Ribeiro ER - TY - ABST T1 - Ainda Estou a Aprender. Manual de aplicação e de cotação das provas de rastreio – 2º ano, Versão 1 Y1 - 2018 A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - Irene Cadime A1 - Sandra Santos A1 - Adriana Baptista A1 - Celda Morgado SN - 978-989-8619-29-7 ER - TY - ABST T1 - Ainda Estou a Aprender. Prova de Rastreio – 2º ano, Versão 1 Y1 - 2018 A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - Irene Cadime A1 - Sandra Santos A1 - Adriana Baptista A1 - Celda Morgado SN - 978-989-8619-29-7 ER - TY - CONF T1 - Alunos do 1.º ano em risco de insucesso na aprendizagem da leitura. Da avaliação à intervenção no quadro de um modelo multinível T2 - IX Encontro Língua Portuguesa nos primeiros anos de escolaridade: Investigação e boas práticas | III Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar | IV Jornadas Internacionais de Alfabetização Y1 - 2018 A1 - F L Viana A1 - Iolanda Ribeiro A1 - Sandra Santos A1 - Irene Cadime A1 - Bruna Rodrigues A1 - Maria do Céu Cosme A1 - Helena Costa A1 - Lurdes Costa JF - IX Encontro Língua Portuguesa nos primeiros anos de escolaridade: Investigação e boas práticas | III Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar | IV Jornadas Internacionais de Alfabetização CY - Lisboa: Escola Superior de Educação ER - TY - ABST T1 - Conhecer, atuar e mudar. Manual de aplicação e de cotação das provas de rastreio – 3º ano, versão 1. Y1 - 2018 CY - Maia ER - TY - ABST T1 - Conhecer, atuar e mudar. Manual de aplicação e de cotação das provas de rastreio – 4º ano, versão 1. Y1 - 2018 CY - Maia ER - TY - ABST T1 - Conhecer, atuar e mudar. Manual de aplicação e de cotação das provas de rastreio – 1º ano, versão 1. Y1 - 2018 CY - Maia ER - TY - ABST T1 - Conhecer, atuar e mudar. Manual de aplicação e de cotação das provas de rastreio – 2º ano, versão 1. Y1 - 2018 CY - Maia ER - TY - ABST T1 - Conhecer, atuar e mudar. Prova de rastreio, 1º ano, versão 1. Y1 - 2018 CY - Maia ER - TY - ABST T1 - Conhecer, atuar e mudar. Prova de rastreio, 2º ano, versão 1. Y1 - 2018 CY - Maia ER - TY - ABST T1 - Conhecer, atuar e mudar. Prova de rastreio, 3º ano, versão 1. Y1 - 2018 CY - Maia ER - TY - ABST T1 - Conhecer, atuar e mudar. Prova de rastreio, 4º ano, versão 1. Y1 - 2018 CY - Maia ER - TY - CONF T1 - Da conceção à validação de um modelo integrado de intervenção nas dificuldades na aprendizagem da leitura T2 - 6th International Conference of Educational Sciences and Development Y1 - 2018 A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - Irene Cadime A1 - Sandra Santos A1 - Bruna Rodrigues A1 - Maria do Céu Cosme A1 - Ana Sofia Melo A1 - Lurdes Costa JF - 6th International Conference of Educational Sciences and Development CY - Setúbal ER - TY - CONF T1 - Ensinar a ler e a compreender no 1º ano no quadro de uma abordagem multinível T2 - 6th International Conference of Educational Sciences and Development Y1 - 2018 A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - Irene Cadime A1 - Sandra Santos A1 - Bruna Rodrigues A1 - Maria do Céu Cosme A1 - Helena Costa A1 - Lurdes Costa JF - 6th International Conference of Educational Sciences and Development CY - Setúbal ER - TY - ABST T1 - Litteratus. Manual de aplicação e de cotação das provas de rastreio, 3.º ano, versão 2. Y1 - 2018 CY - Maia ER - TY - ABST T1 - Litteratus. Prova de Rastreio, 3.º ano, Versão 2 Y1 - 2018 A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - Sandra Santos A1 - Irene Cadime A1 - Adriana Baptista A1 - Celda Morgado SN - 978-989-8619-28-0 ER - TY - CONF T1 - Promoting oracy in kindergarten T2 - International Research Seminar on focus on Oracy of the Special Interest Group Reading & Writing & Oracy of ARLE Y1 - 2018 A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - Irene Cadime A1 - Sandra Santos JF - International Research Seminar on focus on Oracy of the Special Interest Group Reading & Writing & Oracy of ARLE CY - Leiden, University of Leiden, The Netherlands ER - TY - CONF T1 - Rastreio universal: Implicações para a intervenção T2 - IX Encontro Língua Portuguesa nos primeiros anos de escolaridade: Investigação e boas práticas | III Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar | IV Jornadas Internacionais de Alfabetização Y1 - 2018 A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - Irene Cadime A1 - Sandra Santos JF - IX Encontro Língua Portuguesa nos primeiros anos de escolaridade: Investigação e boas práticas | III Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar | IV Jornadas Internacionais de Alfabetização CY - Lisboa: Escola Superior de Educação ER - TY - CONF T1 - Relações bidirecionais entre a compreensão e a descodificação no 1.º ciclo do Ensino Básico T2 - IX Encontro Língua Portuguesa nos primeiros anos de escolaridade: Investigação e boas práticas | III Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar | IV Jornadas Internacionais de Alfabetização Y1 - 2018 A1 - Sandra Santos A1 - Irene Cadime A1 - F L Viana A1 - Iolanda Ribeiro JF - IX Encontro Língua Portuguesa nos primeiros anos de escolaridade: Investigação e boas práticas | III Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar | IV Jornadas Internacionais de Alfabetização CY - Lisboa: Escola Superior de Educação ER - TY - JOUR T1 - Assessing reading comprehension with narrative and expository texts: Dimensionality and relationship with fluency, vocabulary and memory. JF - Scandinavian Journal of Psychology Y1 - 2017 A1 - Sandra Santos A1 - Irene Cadime A1 - F L Viana A1 - Séli Chaves-Sousa A1 - Elena Gayo A1 - José Maia A1 - Iolanda Ribeiro VL - 58 IS - 1 ER - TY - CONF T1 - Avaliar fluência da leitura T2 - II Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar/III Jornadas Internacionais de Alfabetização Y1 - 2017 A1 - Freitas, Tânia A1 - Iolanda Ribeiro A1 - Irene Cadime A1 - F L Viana A1 - Sandra Santos A1 - Adriana Baptista A1 - Celda Choupina JF - II Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar/III Jornadas Internacionais de Alfabetização CY - Braga: Instituto de Educação da Universidade do Minho ER - TY - JOUR T1 - Compreensão de textos: Diferenças em função da modalidade de apresentação da tarefa, tipo de texto e tipo de pergunta JF - Análise Psicológica Y1 - 2017 A1 - Irene Cadime A1 - Sandra Santos A1 - T Leal A1 - F L Viana A1 - Bruna Rodrigues A1 - Maria do Céu Cosme A1 - Iolanda Ribeiro VL - 35 IS - 3 ER - TY - CHAP T1 - Desenvolvendo competências de letramento emergente na pré-escola: como a investigação sustenta a prática. T2 - DECOLE-Desenvolvendo competências de letramento emergente Y1 - 2017 JF - DECOLE-Desenvolvendo competências de letramento emergente PB - Penso Editora CY - Porto Alegre ER - TY - JOUR T1 - Development of a word reading test: Identifying students at-risk for reading problems JF - Learning and Individual Differences Y1 - 2017 A1 - Séli Chaves-Sousa A1 - Sandra Santos A1 - F L Viana A1 - AP Vale A1 - Irene Cadime A1 - G Prieto A1 - Iolanda Ribeiro VL - 56 ER - TY - CHAP T1 - Falar, ler e escrever no jardim de infância. Como a investigação suporta a ação (edição revista) T2 - Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância Y1 - 2017 JF - Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância PB - Lusoinfo Multimédia ER - TY - JOUR T1 - The interrelatedness between infants’ communicative gestures and lexicon size: A longitudinal study JF - Infant Behavior and Development Y1 - 2017 A1 - Irene Cadime A1 - Carla Silva A1 - Sandra Santos A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana VL - 48 ER - TY - JOUR T1 - Lexical, morphological and syntactic development in toddlers between 16- and 30-month-old: A comparison across European Portuguese and Galician. JF - First Language Y1 - 2017 A1 - F L Viana A1 - M Pérez-Pereira A1 - Irene Cadime A1 - Carla Silva A1 - Sandra Santos A1 - Iolanda Ribeiro VL - 37 IS - 3 ER - TY - BOOK T1 - MacArthur-Bates inventários de desenvolvimento comunicativo. Manual técnico. Y1 - 2017 PB - Lusoinfo Multimédia ER - TY - JOUR T1 - O ensino explícito da compreensão da leitura. Análise do impacto de um programa de intervenção JF - Revista Brasileira de Educação Y1 - 2017 PB - FapUNIFESP (SciELO) VL - 22 UR - https://doi.org/10.1590%2Fs1413-24782017227172 ER - TY - JOUR T1 - O ensino explícito da compreensão da leitura. Análise do impacto de um programa de intervenção JF - Revista Brasileira de Educação Y1 - 2017 A1 - F L Viana A1 - Irene Cadime A1 - Sandra Santos A1 - Sara Brandão A1 - Iolanda Ribeiro VL - 22 IS - 71 ER - TY - CONF T1 - Os efeitos da descodificação, da compreensão oral e da fluência de leitura na compreensão da leitura: Um estudo longitudinal com alunos do 1.º ciclo do Ensino Básico T2 - II Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar/III Jornadas Internacionais de Alfabetização Y1 - 2017 A1 - Bruna Rodrigues A1 - Irene Cadime A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - Sandra Santos A1 - Séli Chaves-Sousa A1 - Maria do Céu Cosme JF - II Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar/III Jornadas Internacionais de Alfabetização CY - Braga: Instituto de Educação da Universidade do Minho ER - TY - JOUR T1 - Parents’ reports of lexical and grammatical aspects of toddlers’ language in European Portuguese: Developmental trends, age and gender differences. JF - First Language Y1 - 2017 A1 - Carla Silva A1 - Irene Cadime A1 - Iolanda Ribeiro A1 - Sandra Santos A1 - AL Santos A1 - F L Viana VL - 37 IS - 3 ER - TY - JOUR T1 - The role of word recognition, oral reading fluency and listening comprehension in the simple view of reading: A study in an intermediate depth orthography. JF - Reading and Writing Y1 - 2017 A1 - Irene Cadime A1 - Bruna Rodrigues A1 - Sandra Santos A1 - F L Viana A1 - Séli Chaves-Sousa A1 - Maria do Céu Cosme A1 - Iolanda Ribeiro VL - 30 IS - 3 ER - TY - JOUR T1 - A utilização da plataforma “Ainda estou a aprender” na avaliação e na intervenção nas dificuldades na aprendizagem da leitura: Um estudo de caso JF - Calidoscópio Y1 - 2017 A1 - Iolanda Ribeiro A1 - Sandra Santos A1 - Adriana Baptista A1 - Celda Choupina A1 - Sara Brandão A1 - Irene Cadime A1 - Carla Silva A1 - Helena Azevedo A1 - F L Viana VL - 15 IS - 1 ER - TY - JOUR T1 - Validity evidence of the Test of Word Reading for Portuguese elementary students. JF - European Journal of Psychological Assessment, Y1 - 2017 A1 - Séli Chaves-Sousa A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - AP Vale A1 - Sandra Santos A1 - Irene Cadime VL - 33 ER - TY - BOOK T1 - Ainda estou a aprender. As tecnologias no apoio à avaliação e à intervenção nas dificuldades na aprendizagem da leitura Y1 - 2016 PB - Lusoinfo Multimédia ER - TY - JOUR T1 - An application of the Rasch model to reading comprehension measurement JF - Psicologia: Reflexão e Crítica Y1 - 2016 A1 - Sandra Santos A1 - Irene Cadime A1 - F L Viana A1 - G Prieto A1 - Séli Chaves-Sousa A1 - AG Spinillo A1 - Iolanda Ribeiro VL - 29 IS - 38 ER - TY - CONF T1 - Avaliação e intervenção online nas dificuldades na aprendizagem da leitura: A plataforma AINDA ESTOU A APRENDER. T2 - 3º Congresso da Ordem dos Psicólogos Y1 - 2016 A1 - Sandra Santos A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - Adriana Baptista A1 - Celda Choupina A1 - Sara Brandão A1 - Irene Cadime A1 - Carla Silva A1 - Albertina Ferreira A1 - Lurdes Costa A1 - Helena Azevedo A1 - Carvalho, Marisa A1 - Freitas, Tânia A1 - Séli Chaves-Sousa A1 - Joana Cruz A1 - Ilda Fernandes A1 - Maria do Céu Cosme A1 - Bruna Rodrigues JF - 3º Congresso da Ordem dos Psicólogos CY - Porto: Centro de Congressos de Alfândega do Porto ER - TY - CONF T1 - Developmental trends, age and gender differences in toddlers’ communicative development: A study in European Portuguese. T2 - VIIIth International Conference of Language Acquisition Y1 - 2016 A1 - Carla Silva A1 - Irene Cadime A1 - Iolanda Ribeiro A1 - Sandra Santos A1 - AL Santos A1 - F L Viana JF - VIIIth International Conference of Language Acquisition CY - Palma de Maiorca, Spain: University of the Balearic Islands. ER - TY - Generic T1 - Effects of listening comprehension, word recognition, and oral reading fluency on reading comprehension in second-grade students. T2 - 17th European Conference on Developmental Psychology Y1 - 2016 JF - 17th European Conference on Developmental Psychology CY - Braga: Universidade do Minho. ER - TY - CONF T1 - European Portuguese infants’ communicative development: A longitudinal study. T2 - VIIIth International Conference of Language Acquisition Y1 - 2016 JF - VIIIth International Conference of Language Acquisition CY - Palma de Maiorca, Spain: University of the Balearic Islands. ER - TY - Generic T1 - I’m still learning. A web platform for the intervention in reading disabilities T2 - Proceedings of the XVII European Conference on Developmental Psychology Y1 - 2016 JF - Proceedings of the XVII European Conference on Developmental Psychology PB - Medimond CY - Braga: Universidade do Minho ER - TY - CONF T1 - Is listening comprehension in preschool a significant predictor of reading abilities in the first grade? T2 - Learning and development in early childhood” (SIG5) of the European Association for Research on Learning and Instructions Y1 - 2016 JF - Learning and development in early childhood” (SIG5) of the European Association for Research on Learning and Instructions CY - Porto: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto ER - TY - CONF T1 - O que compreendem as crianças em idade pré-escolar: Avaliação dinâmica da compreensão oral T2 - II Seminário Luso-Brasileiro de Educação de Infância Y1 - 2016 A1 - Sara Brandão A1 - Iolanda Ribeiro A1 - Sandra Santos A1 - Irene Cadime A1 - F L Viana JF - II Seminário Luso-Brasileiro de Educação de Infância CY - Braga: Instituto de Educação da Universidade do Minho ER - TY - CONF T1 - Ainda estou a aprender. Apresentação de um projeto de intervenção nas dificuldades de aprendizagem da leitura. T2 - 2º Congresso Internacional de Psicologia, Educação e Cultura Y1 - 2015 A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - Adriana Baptista A1 - Celda Choupina A1 - Helena Azevedo A1 - Sandra Santos A1 - Irene Cadime A1 - Freitas, Tânia A1 - Joana Cruz JF - 2º Congresso Internacional de Psicologia, Educação e Cultura CY - Gaia: Instituto Superior Politécnico de Gaya ER - TY - CONF T1 - BAL – Bateria de Avaliação da Leitura: Caracterização e contributos para a avaliação da leitura T2 - IX Congresso Ibero-Americano de Psicologia / 2º Congresso da Ordem dos Psicólogos Y1 - 2015 A1 - Sandra Santos A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - Irene Cadime A1 - Séli Chaves-Sousa JF - IX Congresso Ibero-Americano de Psicologia / 2º Congresso da Ordem dos Psicólogos CY - Lisboa: Centro Cultural de Belém ER - TY - CONF T1 - Construction of short versions of the MacArthur-Bates Communicative Development Inventories for European Portuguese. T2 - 17th European Conference on Developmental Psychology. Y1 - 2015 A1 - F L Viana A1 - Irene Cadime A1 - Carla Silva A1 - Iolanda Ribeiro A1 - Sucena, Ana A1 - Sandra Santos JF - 17th European Conference on Developmental Psychology. CY - Braga: Universidade do Minho ER - TY - JOUR T1 - Development of listening comprehension tests with narrative and expository texts for Portuguese students JF - The Spanish Journal of Psychology Y1 - 2015 A1 - Sandra Santos A1 - F L Viana A1 - Iolanda Ribeiro A1 - G Prieto A1 - Sara Brandão A1 - Irene Cadime VL - 18 IS - E5 ER - TY - JOUR T1 - Development of listening comprehension tests with narrative and expository texts for Portuguese students JF - The Spanish Journal of Psychology Y1 - 2015 PB - Cambridge University Press (CUP) VL - 18 UR - https://doi.org/10.1017%2Fsjp.2015.7 ER - TY - CONF T1 - Diagnostic accuracy of oral reading fluency in reading performance. T2 - 17th European Conference on Developmental Psychology Y1 - 2015 A1 - Irene Cadime A1 - Iolanda Ribeiro A1 - Jorge Collus A1 - Sandra Santos A1 - F L Viana JF - 17th European Conference on Developmental Psychology CY - Braga: Universidade do Minho. ER - TY - CONF T1 - Examining the differences between disabled and non-disabled readers in three reading conditions. T2 - 17th European Conference on Developmental Psychology Y1 - 2015 JF - 17th European Conference on Developmental Psychology CY - Braga: Universidade do Minho. ER - TY - CONF T1 - I am still learning. A web platform for the intervention in reading disabilities. T2 - 17th European Conference on Developmental Psychology Y1 - 2015 JF - 17th European Conference on Developmental Psychology CY - Braga: Universidade do Minho. ER - TY - CONF T1 - The influence of listening comprehension, word recognition, and oral reading fluency on reading comprehension: A study with second graders. T2 - VI Seminário de Investigação em Psicologia da Universidade do Minho Y1 - 2015 JF - VI Seminário de Investigação em Psicologia da Universidade do Minho CY - Braga: Universidade do Minho. ER - TY - JOUR T1 - Listening comprehension assessment: Validity studies of two vertically scaled tests for Portuguese students. JF - Universitas Psychologica Y1 - 2015 VL - 14 IS - 1 ER - TY - JOUR T1 - Validity evidence of the Test of Word Reading for Portuguese elementary students JF - European Journal of Psychological Assessment Y1 - 2015 PB - Hogrefe Publishing Group UR - https://doi.org/10.1027%2F1015-5759%2Fa000307 ER - TY - CONF T1 - Análise do papel da precisão e da velocidade de descodificação na identificação de alunos com problemas de leitura T2 - 10º Encontro Nacional / 8º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração Y1 - 2014 JF - 10º Encontro Nacional / 8º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração CY - Braga: Universidade do Minho. ER - TY - CONF T1 - Assessment of word reading, listening and reading comprehension in elementary students T2 - II World Dyslexia Forum Y1 - 2014 JF - II World Dyslexia Forum CY - Belo Horizonte, Brasil: Universidade Federal de Minas Gerais ER - TY - CHAP T1 - Avaliar leitura. Questões conceptuais e de medida. T2 - BAL – Bateria de avaliação da leitura. Abordagens teóricas e opções metodológicas Y1 - 2014 JF - BAL – Bateria de avaliação da leitura. Abordagens teóricas e opções metodológicas PB - CEGOC ER - TY - CHAP T1 - Bateria de avaliação da leitura. Descrição e opções de construção T2 - BAL – Bateria de Avaliação da Leitura. Abordagens teóricas e opções metodológicas Y1 - 2014 JF - BAL – Bateria de Avaliação da Leitura. Abordagens teóricas e opções metodológicas PB - CEGOC ER - TY - CONF T1 - Bateria de Avaliação da Leitura: Estudos de validade T2 - 10º Encontro Nacional / 8º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração Y1 - 2014 A1 - Sandra Santos A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - Irene Cadime A1 - Séli Chaves-Sousa JF - 10º Encontro Nacional / 8º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração CY - Braga: Universidade do Minho ER - TY - Generic T1 - Battery of reading assessment: Description and validity studies Y1 - 2014 CY - Braga ER - TY - JOUR T1 - Calibration of a reading comprehension test for Portuguese students JF - Anales de Psicología Y1 - 2014 A1 - Irene Cadime A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - Sandra Santos A1 - G Prieto VL - 30 IS - 3 ER - TY - CHAP T1 - Falar, ler e escrever no jardim de infância. Como a investigação suporta a ação. T2 - Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância Y1 - 2014 JF - Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância PB - Santillana ER - TY - JOUR T1 - Listening comprehension assessment: Validity studies of two vertically scaled tests for Portuguese students JF - Universitas Psychologica Y1 - 2014 PB - Editorial Pontificia Universidad Javeriana VL - 14 UR - https://doi.org/10.11144%2Fjaveriana.upsy14-1.lcav ER - TY - CONF T1 - Os inventários de desenvolvimento comunicativo de MacArthur-Bates 8-15 e 16-30 meses T2 - IX Congresso Ibero-Americano de Psicologia / 2º Congresso da Ordem dos Psicólogos Y1 - 2014 JF - IX Congresso Ibero-Americano de Psicologia / 2º Congresso da Ordem dos Psicólogos CY - Lisboa: Centro Cultural de Belém ER - TY - BOOK T1 - Teste de compreensão de textos na modalidade de leitura – Informativo. Manual técnico. Y1 - 2014 PB - CEGOC ER - TY - BOOK T1 - Teste de compreensão de textos na modalidade de leitura – Narrativo. Manual técnico. Y1 - 2014 PB - CEGOC ER - TY - BOOK T1 - Teste de compreensão de textos na modalidade oral – Informativo. Manual técnico Y1 - 2014 A1 - F L Viana A1 - Iolanda Ribeiro A1 - Sandra Santos A1 - Irene Cadime PB - CEGOC ER - TY - BOOK T1 - Teste de compreensão de textos na modalidade oral – Narrativo. Manual técnico. Y1 - 2014 PB - CEGOC ER - TY - BOOK T1 - Teste de leitura de palavras. Manual técnico. Y1 - 2014 PB - CEGOC ER - TY - CONF T1 - Evaluación de los efectos de un programa de comprensión lectora en alumnos Portugueses y Españoles T2 - Congreso Internacional sobre Tendencias Actuales en el Estudio de la Lectura Y1 - 2013 JF - Congreso Internacional sobre Tendencias Actuales en el Estudio de la Lectura CY - Madrid, Espanha: Facultad de Humanidades UNED ER - TY - CONF T1 - Reading comprehension assessment. Construction and validation of the TCL test T2 - Congreso Internacional sobre Tendencias Actuales en el Estudio de la Lectura Y1 - 2013 JF - Congreso Internacional sobre Tendencias Actuales en el Estudio de la Lectura CY - Madrid, Espanha: Facultad de Humanidades UNED ER - TY - CONF T1 - Speaking, reading and writing: Integrative proposals for kindergarten. T2 - Congreso Internacional sobre Tendencias Actuales en el Estudio de la Lectura Y1 - 2013 JF - Congreso Internacional sobre Tendencias Actuales en el Estudio de la Lectura CY - Madrid, Espanha: Facultad de Humanidades UNED. ER - TY - ABST T1 - TCTML-i-2: Teste de compreensão de textos na modalidade de leitura - Informativo 2.º ano Y1 - 2013 ER - TY - ABST T1 - TCTML-i-3: Teste de compreensão de textos na modalidade de leitura - Informativo 3º ano Y1 - 2013 ER - TY - ABST T1 - TCTML-i-4: Teste de compreensão de textos na modalidade de leitura - Informativo 4.° ano Y1 - 2013 ER - TY - ABST T1 - TCTML-n-2: Teste de compreensão de textos na modalidade de leitura - Narrativo 2.° ano Y1 - 2013 ER - TY - ABST T1 - TCTML-n-3: Teste de compreensão de textos na modalidade de leitura - Narrativo 3.° ano Y1 - 2013 ER - TY - ABST T1 - TCTML-n-4: Teste de compreensão de textos na modalidade de leitura - Narrativo 4.º ano Y1 - 2013 ER - TY - ABST T1 - TCTMO-i-1: Teste de compreensão de textos na modalidade oral - Informativo 1.° ano Y1 - 2013 ER - TY - ABST T1 - TCTMO-i-2: Teste de compreensão de textos na modalidade oral - Informativo 2.° ano Y1 - 2013 ER - TY - ABST T1 - TCTMO-i-3: Teste de compreensão de textos na modalidade oral - Informativo 3.º ano Y1 - 2013 ER - TY - ABST T1 - TCTMO-i-4: Teste de compreensão de textos na modalidade oral - Informativo 4.° ano Y1 - 2013 ER - TY - ABST T1 - TCTMO-n-1: Teste de compreensão de textos na modalidade oral - Narrativo 1.° ano Y1 - 2013 ER - TY - ABST T1 - TCTMO-n-2: Teste de compreensão de textos na modalidade oral - Narrativo 2.° ano Y1 - 2013 ER - TY - ABST T1 - TCTMO-n-3: Teste de compreensão de textos na modalidade oral - Narrativo 3.° ano Y1 - 2013 ER - TY - ABST T1 - TCTMO-n-4: Teste de compreensão de textos na modalidade oral - Narrativo 4.° ano Y1 - 2013 ER - TY - ABST T1 - TLP-1: Teste de leitura de palavras 1.° ano Y1 - 2013 ER - TY - ABST T1 - TLP-2: Teste de leitura de palavras 2.° ano Y1 - 2013 ER - TY - ABST T1 - TLP-3: Teste de leitura de palavras 3.° ano Y1 - 2013 ER - TY - ABST T1 - TLP-4: Teste de leitura de palavras 4.° ano Y1 - 2013 ER - TY - JOUR T1 - Validity of a reading comprehension test for Portuguese students JF - Psicothema Y1 - 2013 A1 - Irene Cadime A1 - Iolanda Ribeiro A1 - F L Viana A1 - Sandra Santos A1 - G Prieto A1 - José Maia VL - 25 IS - 3 ER - TY - CONF T1 - Alunos com e sem dificuldades de aprendizagem da leitura: Análise diferencial do desempenho no Inventário de Reconhecimento de Palavras T2 - Seminário Internacional Contributos da Psicologia em Contextos Educativos Y1 - 2012 JF - Seminário Internacional Contributos da Psicologia em Contextos Educativos CY - Braga: Universidade do Minho. ER - TY - JOUR T1 - Aprender a compreender. Da teoria à prática pedagógica. JF - Exedra Y1 - 2012 ER - TY - CONF T1 - Assessment of narrative texts comprehension: Development of a reading comprehension test with three equated forms T2 - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities Y1 - 2012 JF - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities CY - Oviedo, Espanha: Universidad de Oviedo. ER - TY - CONF T1 - Development of a reading comprehension test with equated forms for the assessment of informative texts comprehension. T2 - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities Y1 - 2012 JF - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities CY - Oviedo, Espanha: Universidad de Oviedo ER - TY - CONF T1 - Evaluation of word recognition in elementary school T2 - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities Y1 - 2012 JF - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities CY - Oviedo, Espanha: Universidad de Oviedo ER - TY - CONF T1 - Narrative and informative reading comprehension tests: Validity studies T2 - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities Y1 - 2012 JF - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities CY - Oviedo, Espanha: Universidad de Oviedo ER - TY - CONF T1 - Oral comprehension of informative texts: construction of an assessment test with vertically scaled forms T2 - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities Y1 - 2012 JF - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities CY - Oviedo, Espanha: Universidad de Oviedo ER - TY - CONF T1 - Oral comprehension of narrative texts: Construction of an assessment test T2 - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities Y1 - 2012 JF - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities CY - Oviedo, Espanha: Universidad de Oviedo ER - TY - CONF T1 - Word recognition in students with and without learning disabilities T2 - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities Y1 - 2012 JF - 21st Annual World Congress on Learning Disabilities CY - Oviedo, Espanha: Universidad de Oviedo ER - TY - CONF T1 - Ensinar (e aprender) a compreender: Apresentação de dois programas de intervenção T2 - XI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagoxía Y1 - 2011 JF - XI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagoxía CY - Corunha, Espanha: Universidade da Coruña, Faculdade de Ciencias da Educación. ER - TY - CONF T1 - Teste de Compreensão Leitora (TCL): Análise dos itens e construção de versões por ano de escolaridade T2 - VIII Congresso Iberoamericano de Avaliação/Evaluación Psicológica / XV Conferência Internacional Avaliação Psicológica: Formas e Contextos Y1 - 2011 JF - VIII Congresso Iberoamericano de Avaliação/Evaluación Psicológica / XV Conferência Internacional Avaliação Psicológica: Formas e Contextos CY - Lisboa: Universidade de Lisboa, Faculdade de Psicologia ER - TY - CONF T1 - A avaliação da leitura: Apresentação de instrumentos. T2 - Encontro Leitura: Investigação e Ensino Y1 - 2010 A1 - Iolanda Ribeiro A1 - Irene Cadime A1 - F L Viana A1 - Sandra Santos JF - Encontro Leitura: Investigação e Ensino CY - Lisboa: Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa ER -