%0 Journal Article %J Frontiers in Psychology %D 2022 %T An Intervention in Reading Disabilities Using a Digital Tool During the COVID-19 Pandemic %A Irene Cadime %A Iolanda Ribeiro %A Joana Cruz %A Maria do Céu Cosme %A Diana Meira %A Fernanda Leopoldina Viana %A Sandra Santos %K COVID-19; Tier 2 intervention; digital tool; reading disabilities; remote intervention %X

In the last decade, ICT-based interventions for developing reading skills in children with reading disabilities have become increasingly popular. This study had three goals: (a) to assess the existence of gains in word reading, oral reading fluency and listening comprehension after a Tier 2 intervention using the digital tool "I'm still learning," which was delivered partially in a remote modality during the COVID-19 pandemic; (b) to investigate whether the gains depended on the students' gender, the number of sessions attended and the interventionist; and (c) to investigate parents' perceptions about the suitability and perceived effects of the intervention. A single group design with pre-test and post-test was used. The intervention was delivered to second graders (N = 81) flagged as being at-risk for reading disabilities in a universal screening. The analyses showed significant gains in all three outcome variables after the intervention. The gains did not depend on students' gender, number of intervention sessions attended or interventionist. Parents' perceptions of the remote intervention were positive. The study findings highlight the potentialities of using technology-based interventions to foster reading skills and suggest that these may be especially useful during lockdowns.

%B Frontiers in Psychology %V 13 %8 05/2022 %G eng %& 862383 %R 10.3389/fpsyg.2022.862383 %0 Generic %D 2020 %T Ensinar e Aprender Português. Recursos tecnológicos para ensinar Português, apoiar e recuperar aprendizagens [EAP - Teaching and Learning Portuguese. Technological resources to teach the Portuguese language, support and promote learning recovery] %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Rui Ramos %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A Celda Morgado %A Odília Machado %X

The platform Ensinar e Aprender Português is a structured resource supported by the information and communication technologies and underpinned in scientific evidences on the process of teaching and learning to foster reading and writing in elementary school.

%G eng %0 Journal Article %J Reading Research Quarterly %D 2019 %T Cross‐lagged relations among linguistic skills in European Portuguese: A longitudinal study %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %B Reading Research Quarterly %V Advance online publication %G eng %R 10.1002/rrq.261 %0 Book Section %B Compreensão da leitura: Processos cognitivos e estratégias de ensino. %D 2019 %T Ensinar a compreender. Perspetivas e propostas. %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %B Compreensão da leitura: Processos cognitivos e estratégias de ensino. %7 S. K. Guimarães & F. V Paula %I Vetor %C São Paulo, Brasil %V 2 %P 175-196 %G eng %0 Journal Article %J Current Psychology %D 2019 %T Growth, stability and predictors of word reading accuracy in European Portuguese: A longitudinal study from Grade 1 to Grade 4. %A Irene Cadime %A Séli Chaves-Sousa %A F L Viana %A Sandra Santos %A José Maia %A Iolanda Ribeiro %B Current Psychology %P Advance online publication. %G eng %R 10.1007/s12144-019-00473-w %0 Generic %D 2018 %T Ainda Estou a Aprender. Manual de aplicação e de cotação das provas de rastreio – 2º ano, Versão 1 %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A Adriana Baptista %A Celda Morgado %@ 978-989-8619-29-7 %G eng %0 Generic %D 2018 %T Ainda Estou a Aprender. Prova de Rastreio – 2º ano, Versão 1 %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A Adriana Baptista %A Celda Morgado %@ 978-989-8619-29-7 %G eng %0 Conference Paper %B IX Encontro Língua Portuguesa nos primeiros anos de escolaridade: Investigação e boas práticas | III Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar | IV Jornadas Internacionais de Alfabetização %D 2018 %T Alunos do 1.º ano em risco de insucesso na aprendizagem da leitura. Da avaliação à intervenção no quadro de um modelo multinível %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A Bruna Rodrigues %A Maria do Céu Cosme %A Helena Costa %A Lurdes Costa %B IX Encontro Língua Portuguesa nos primeiros anos de escolaridade: Investigação e boas práticas | III Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar | IV Jornadas Internacionais de Alfabetização %C Lisboa: Escola Superior de Educação %G eng %0 Generic %D 2018 %T Conhecer, atuar e mudar. Manual de aplicação e de cotação das provas de rastreio – 4º ano, versão 1. %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Celda Morgado %A Adriana Baptista %C Maia %G eng %0 Generic %D 2018 %T Conhecer, atuar e mudar. Manual de aplicação e de cotação das provas de rastreio – 1º ano, versão 1. %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A Celda Morgado %A Adriana Baptista %C Maia %G eng %0 Generic %D 2018 %T Conhecer, atuar e mudar. Manual de aplicação e de cotação das provas de rastreio – 2º ano, versão 1. %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Adriana Baptista %A Celda Morgado %C Maia %G eng %0 Generic %D 2018 %T Conhecer, atuar e mudar. Manual de aplicação e de cotação das provas de rastreio – 3º ano, versão 1. %A F L Viana %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A Irene Cadime %A Celda Morgado %A Adriana Baptista %C Maia %G eng %0 Generic %D 2018 %T Conhecer, atuar e mudar. Prova de rastreio, 1º ano, versão 1. %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A Celda Morgado %A Adriana Baptista %C Maia %G eng %0 Generic %D 2018 %T Conhecer, atuar e mudar. Prova de rastreio, 2º ano, versão 1. %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Adriana Baptista %A Celda Morgado %C Maia %G eng %0 Generic %D 2018 %T Conhecer, atuar e mudar. Prova de rastreio, 3º ano, versão 1. %A F L Viana %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A Irene Cadime %A Celda Morgado %A Adriana Baptista %C Maia %G eng %0 Generic %D 2018 %T Conhecer, atuar e mudar. Prova de rastreio, 4º ano, versão 1. %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Celda Morgado %A Adriana Baptista %C Maia %G eng %0 Conference Paper %B 6th International Conference of Educational Sciences and Development %D 2018 %T Da conceção à validação de um modelo integrado de intervenção nas dificuldades na aprendizagem da leitura %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A Bruna Rodrigues %A Maria do Céu Cosme %A Ana Sofia Melo %A Lurdes Costa %B 6th International Conference of Educational Sciences and Development %C Setúbal %G eng %0 Conference Paper %B 6th International Conference of Educational Sciences and Development %D 2018 %T Ensinar a ler e a compreender no 1º ano no quadro de uma abordagem multinível %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A Bruna Rodrigues %A Maria do Céu Cosme %A Helena Costa %A Lurdes Costa %B 6th International Conference of Educational Sciences and Development %C Setúbal %G eng %0 Generic %D 2018 %T Litteratus. Manual de aplicação e de cotação das provas de rastreio, 3.º ano, versão 2. %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A Adriana Baptista %A Celda Morgado %C Maia %G eng %0 Generic %D 2018 %T Litteratus. Prova de Rastreio, 3.º ano, Versão 2 %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A Adriana Baptista %A Celda Morgado %@ 978-989-8619-28-0 %G eng %0 Conference Paper %B International Research Seminar on focus on Oracy of the Special Interest Group Reading & Writing & Oracy of ARLE %D 2018 %T Promoting oracy in kindergarten %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %B International Research Seminar on focus on Oracy of the Special Interest Group Reading & Writing & Oracy of ARLE %C Leiden, University of Leiden, The Netherlands %G eng %0 Conference Paper %B IX Encontro Língua Portuguesa nos primeiros anos de escolaridade: Investigação e boas práticas | III Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar | IV Jornadas Internacionais de Alfabetização %D 2018 %T Rastreio universal: Implicações para a intervenção %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %B IX Encontro Língua Portuguesa nos primeiros anos de escolaridade: Investigação e boas práticas | III Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar | IV Jornadas Internacionais de Alfabetização %C Lisboa: Escola Superior de Educação %G eng %0 Conference Paper %B IX Encontro Língua Portuguesa nos primeiros anos de escolaridade: Investigação e boas práticas | III Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar | IV Jornadas Internacionais de Alfabetização %D 2018 %T Relações bidirecionais entre a compreensão e a descodificação no 1.º ciclo do Ensino Básico %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %B IX Encontro Língua Portuguesa nos primeiros anos de escolaridade: Investigação e boas práticas | III Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar | IV Jornadas Internacionais de Alfabetização %C Lisboa: Escola Superior de Educação %G eng %0 Journal Article %J Scandinavian Journal of Psychology %D 2017 %T Assessing reading comprehension with narrative and expository texts: Dimensionality and relationship with fluency, vocabulary and memory. %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A F L Viana %A Séli Chaves-Sousa %A Elena Gayo %A José Maia %A Iolanda Ribeiro %B Scandinavian Journal of Psychology %V 58 %P 1-8 %G eng %N 1 %R doi: 10.1111/sjop.12335 %0 Conference Paper %B II Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar/III Jornadas Internacionais de Alfabetização %D 2017 %T Avaliar fluência da leitura %A Freitas, Tânia %A Iolanda Ribeiro %A Irene Cadime %A F L Viana %A Sandra Santos %A Adriana Baptista %A Celda Choupina %B II Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar/III Jornadas Internacionais de Alfabetização %C Braga: Instituto de Educação da Universidade do Minho %G eng %0 Journal Article %J Análise Psicológica %D 2017 %T Compreensão de textos: Diferenças em função da modalidade de apresentação da tarefa, tipo de texto e tipo de pergunta %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A T Leal %A F L Viana %A Bruna Rodrigues %A Maria do Céu Cosme %A Iolanda Ribeiro %B Análise Psicológica %V 35 %P 351-366 %G eng %N 3 %R 10.14417/ap.1234 %0 Book Section %B DECOLE-Desenvolvendo competências de letramento emergente %D 2017 %T Desenvolvendo competências de letramento emergente na pré-escola: como a investigação sustenta a prática. %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Adriana Baptista %A Sara Brandão %A Irene Cadime %A Sandra Santos %E F L Viana %E Iolanda Ribeiro %E S. Barrera %B DECOLE-Desenvolvendo competências de letramento emergente %I Penso Editora %C Porto Alegre %P 59–92 %G eng %0 Journal Article %J Learning and Individual Differences %D 2017 %T Development of a word reading test: Identifying students at-risk for reading problems %A Séli Chaves-Sousa %A Sandra Santos %A F L Viana %A AP Vale %A Irene Cadime %A G Prieto %A Iolanda Ribeiro %B Learning and Individual Differences %V 56 %P 159-166 %G eng %R 10.1016/j.lindif.2016.11.008 %0 Book Section %B Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância %D 2017 %T Falar, ler e escrever no jardim de infância. Como a investigação suporta a ação (edição revista) %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Adriana Baptista %A Sara Brandão %A Irene Cadime %A Sandra Santos %E F L Viana %E Iolanda Ribeiro %B Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância %I Lusoinfo Multimédia %P 44–73 %G eng %0 Journal Article %J Infant Behavior and Development %D 2017 %T The interrelatedness between infants’ communicative gestures and lexicon size: A longitudinal study %A Irene Cadime %A Carla Silva %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %B Infant Behavior and Development %V 48 %P 88-97 %G eng %R 10.1016/j.infbeh.2017.05.005. %0 Journal Article %J First Language %D 2017 %T Lexical, morphological and syntactic development in toddlers between 16- and 30-month-old: A comparison across European Portuguese and Galician. %A F L Viana %A M Pérez-Pereira %A Irene Cadime %A Carla Silva %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %B First Language %V 37 %P 285-300 %G eng %N 3 %R 10.1177/0142723717691087 %0 Book %D 2017 %T MacArthur-Bates inventários de desenvolvimento comunicativo. Manual técnico. %A F L Viana %A Irene Cadime %A Carla Silva %A AL Santos %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Rosa Lima %7 1 %I Lusoinfo Multimédia %G eng %0 Journal Article %J Revista Brasileira de Educação %D 2017 %T O ensino explícito da compreensão da leitura. Análise do impacto de um programa de intervenção %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A Sara Brandão %A Iolanda Ribeiro %B Revista Brasileira de Educação %V 22 %P 1-30 %G eng %N 71 %R 10.1590/s1413-24782017227172 %0 Journal Article %J Revista Brasileira de Educação %D 2017 %T O ensino explícito da compreensão da leitura. Análise do impacto de um programa de intervenção %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A Sara Brandão %A Iolanda Ribeiro %B Revista Brasileira de Educação %I FapUNIFESP (SciELO) %V 22 %8 dec %G eng %U https://doi.org/10.1590%2Fs1413-24782017227172 %R 10.1590/s1413-24782017227172 %0 Conference Paper %B II Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar/III Jornadas Internacionais de Alfabetização %D 2017 %T Os efeitos da descodificação, da compreensão oral e da fluência de leitura na compreensão da leitura: Um estudo longitudinal com alunos do 1.º ciclo do Ensino Básico %A Bruna Rodrigues %A Irene Cadime %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Sandra Santos %A Séli Chaves-Sousa %A Maria do Céu Cosme %B II Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar/III Jornadas Internacionais de Alfabetização %C Braga: Instituto de Educação da Universidade do Minho %G eng %0 Journal Article %J First Language %D 2017 %T Parents’ reports of lexical and grammatical aspects of toddlers’ language in European Portuguese: Developmental trends, age and gender differences. %A Carla Silva %A Irene Cadime %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A AL Santos %A F L Viana %B First Language %V 37 %P 267–284 %G eng %N 3 %R 10.1177/0142723716689274 %0 Journal Article %J Reading and Writing %D 2017 %T The role of word recognition, oral reading fluency and listening comprehension in the simple view of reading: A study in an intermediate depth orthography. %A Irene Cadime %A Bruna Rodrigues %A Sandra Santos %A F L Viana %A Séli Chaves-Sousa %A Maria do Céu Cosme %A Iolanda Ribeiro %B Reading and Writing %V 30 %P 591-611 %G eng %N 3 %R 10.1007/s11145-016-9691-3 %0 Journal Article %J Calidoscópio %D 2017 %T A utilização da plataforma “Ainda estou a aprender” na avaliação e na intervenção nas dificuldades na aprendizagem da leitura: Um estudo de caso %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Adriana Baptista %A Celda Choupina %A Sara Brandão %A Irene Cadime %A Carla Silva %A Helena Azevedo %A F L Viana %B Calidoscópio %V 15 %P 30-44 %G eng %N 1 %R 10.4013/cld.2017.151.03 %0 Journal Article %J European Journal of Psychological Assessment, %D 2017 %T Validity evidence of the Test of Word Reading for Portuguese elementary students. %A Séli Chaves-Sousa %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A AP Vale %A Sandra Santos %A Irene Cadime %B European Journal of Psychological Assessment, %V 33 %P 460-466 %G eng %R 10.1027/1015-5759/a000307 %0 Book %D 2016 %T Ainda estou a aprender. As tecnologias no apoio à avaliação e à intervenção nas dificuldades na aprendizagem da leitura %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Adriana Baptista %A Celda Choupina %A Sandra Santos %A Sara Brandão %A Irene Cadime %7 1 %I Lusoinfo Multimédia %G eng %0 Journal Article %J Psicologia: Reflexão e Crítica %D 2016 %T An application of the Rasch model to reading comprehension measurement %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A F L Viana %A G Prieto %A Séli Chaves-Sousa %A AG Spinillo %A Iolanda Ribeiro %B Psicologia: Reflexão e Crítica %V 29 %P 1-19 %G eng %N 38 %R 10.1186/s41155-016-0044-6 %0 Conference Paper %B 3º Congresso da Ordem dos Psicólogos %D 2016 %T Avaliação e intervenção online nas dificuldades na aprendizagem da leitura: A plataforma AINDA ESTOU A APRENDER. %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Adriana Baptista %A Celda Choupina %A Sara Brandão %A Irene Cadime %A Carla Silva %A Albertina Ferreira %A Lurdes Costa %A Helena Azevedo %A Carvalho, Marisa %A Freitas, Tânia %A Séli Chaves-Sousa %A Joana Cruz %A Ilda Fernandes %A Maria do Céu Cosme %A Bruna Rodrigues %B 3º Congresso da Ordem dos Psicólogos %C Porto: Centro de Congressos de Alfândega do Porto %G eng %0 Conference Paper %B VIIIth International Conference of Language Acquisition %D 2016 %T Developmental trends, age and gender differences in toddlers’ communicative development: A study in European Portuguese. %B VIIIth International Conference of Language Acquisition %C Palma de Maiorca, Spain: University of the Balearic Islands. %8 09/2016 %G eng %0 Conference Proceedings %B 17th European Conference on Developmental Psychology %D 2016 %T Effects of listening comprehension, word recognition, and oral reading fluency on reading comprehension in second-grade students. %A Iolanda Ribeiro %A Bruna Rodrigues %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A F L Viana %B 17th European Conference on Developmental Psychology %C Braga: Universidade do Minho. %P 51-56 %8 07/2016 %G eng %0 Conference Paper %B VIIIth International Conference of Language Acquisition %D 2016 %T European Portuguese infants’ communicative development: A longitudinal study. %A Carla Silva %A Irene Cadime %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A F L Viana %B VIIIth International Conference of Language Acquisition %C Palma de Maiorca, Spain: University of the Balearic Islands. %G eng %0 Conference Proceedings %B Proceedings of the XVII European Conference on Developmental Psychology %D 2016 %T I’m still learning. A web platform for the intervention in reading disabilities %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Adriana Baptista %A Celda Choupina %A Sara Brandão %A Helena Azevedo %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A Joana Cruz %B Proceedings of the XVII European Conference on Developmental Psychology %I Medimond %C Braga: Universidade do Minho %P 201–208 %G eng %0 Conference Paper %B Learning and development in early childhood” (SIG5) of the European Association for Research on Learning and Instructions %D 2016 %T Is listening comprehension in preschool a significant predictor of reading abilities in the first grade? %A Sara Brandão %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A Séli Chaves-Sousa %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %B Learning and development in early childhood” (SIG5) of the European Association for Research on Learning and Instructions %C Porto: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto %G eng %0 Conference Paper %B II Seminário Luso-Brasileiro de Educação de Infância %D 2016 %T O que compreendem as crianças em idade pré-escolar: Avaliação dinâmica da compreensão oral %A Sara Brandão %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A F L Viana %B II Seminário Luso-Brasileiro de Educação de Infância %C Braga: Instituto de Educação da Universidade do Minho %G eng %0 Conference Paper %B 2º Congresso Internacional de Psicologia, Educação e Cultura %D 2015 %T Ainda estou a aprender. Apresentação de um projeto de intervenção nas dificuldades de aprendizagem da leitura. %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Adriana Baptista %A Celda Choupina %A Helena Azevedo %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A Freitas, Tânia %A Joana Cruz %B 2º Congresso Internacional de Psicologia, Educação e Cultura %C Gaia: Instituto Superior Politécnico de Gaya %G eng %0 Conference Paper %B IX Congresso Ibero-Americano de Psicologia / 2º Congresso da Ordem dos Psicólogos %D 2015 %T BAL – Bateria de Avaliação da Leitura: Caracterização e contributos para a avaliação da leitura %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Séli Chaves-Sousa %B IX Congresso Ibero-Americano de Psicologia / 2º Congresso da Ordem dos Psicólogos %C Lisboa: Centro Cultural de Belém %G eng %0 Conference Paper %B 17th European Conference on Developmental Psychology. %D 2015 %T Construction of short versions of the MacArthur-Bates Communicative Development Inventories for European Portuguese. %A F L Viana %A Irene Cadime %A Carla Silva %A Iolanda Ribeiro %A Sucena, Ana %A Sandra Santos %B 17th European Conference on Developmental Psychology. %C Braga: Universidade do Minho %G eng %0 Journal Article %J The Spanish Journal of Psychology %D 2015 %T Development of listening comprehension tests with narrative and expository texts for Portuguese students %A Sandra Santos %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A G Prieto %A Sara Brandão %A Irene Cadime %B The Spanish Journal of Psychology %I Cambridge University Press (CUP) %V 18 %G eng %U https://doi.org/10.1017%2Fsjp.2015.7 %R 10.1017/sjp.2015.7 %0 Journal Article %J The Spanish Journal of Psychology %D 2015 %T Development of listening comprehension tests with narrative and expository texts for Portuguese students %A Sandra Santos %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A G Prieto %A Sara Brandão %A Irene Cadime %B The Spanish Journal of Psychology %V 18 %P 1-7 %G eng %N E5 %R 10.1017/sjp.2015.7 %0 Conference Paper %B 17th European Conference on Developmental Psychology %D 2015 %T Diagnostic accuracy of oral reading fluency in reading performance. %B 17th European Conference on Developmental Psychology %C Braga: Universidade do Minho. %G eng %0 Conference Paper %B 17th European Conference on Developmental Psychology %D 2015 %T Examining the differences between disabled and non-disabled readers in three reading conditions. %A Iolanda Ribeiro %A Miriam Esteves %A Irene Cadime %A F L Viana %A Séli Chaves-Sousa %A Sandra Santos %B 17th European Conference on Developmental Psychology %C Braga: Universidade do Minho. %G eng %0 Conference Paper %B 17th European Conference on Developmental Psychology %D 2015 %T I am still learning. A web platform for the intervention in reading disabilities. %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Adriana Baptista %A Celda Choupina %A Helena Azevedo %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A Joana Cruz %B 17th European Conference on Developmental Psychology %C Braga: Universidade do Minho. %G eng %0 Conference Paper %B VI Seminário de Investigação em Psicologia da Universidade do Minho %D 2015 %T The influence of listening comprehension, word recognition, and oral reading fluency on reading comprehension: A study with second graders. %A Bruna Rodrigues %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %B VI Seminário de Investigação em Psicologia da Universidade do Minho %C Braga: Universidade do Minho. %G eng %0 Journal Article %J Universitas Psychologica %D 2015 %T Listening comprehension assessment: Validity studies of two vertically scaled tests for Portuguese students. %A F L Viana %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A Séli Chaves-Sousa %A Sara Brandão %A Irene Cadime %A José Maia %B Universitas Psychologica %V 14 %P 345-354 %G eng %N 1 %0 Journal Article %J European Journal of Psychological Assessment %D 2015 %T Validity evidence of the Test of Word Reading for Portuguese elementary students %A Séli Chaves-Sousa %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A AP Vale %A Sandra Santos %A Irene Cadime %B European Journal of Psychological Assessment %I Hogrefe Publishing Group %P 1–7 %8 dec %G eng %U https://doi.org/10.1027%2F1015-5759%2Fa000307 %R 10.1027/1015-5759/a000307 %0 Conference Paper %B 10º Encontro Nacional / 8º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração %D 2014 %T Análise do papel da precisão e da velocidade de descodificação na identificação de alunos com problemas de leitura %A Séli Chaves-Sousa %A Iolanda Ribeiro %A Irene Cadime %A F L Viana %A Sandra Santos %B 10º Encontro Nacional / 8º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração %C Braga: Universidade do Minho. %G eng %0 Conference Paper %B II World Dyslexia Forum %D 2014 %T Assessment of word reading, listening and reading comprehension in elementary students %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A Séli Chaves-Sousa %B II World Dyslexia Forum %C Belo Horizonte, Brasil: Universidade Federal de Minas Gerais %G eng %0 Book Section %B BAL – Bateria de avaliação da leitura. Abordagens teóricas e opções metodológicas %D 2014 %T Avaliar leitura. Questões conceptuais e de medida. %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Sandra Santos %A Irene Cadime %E Iolanda Ribeiro %E F L Viana %B BAL – Bateria de avaliação da leitura. Abordagens teóricas e opções metodológicas %I CEGOC %P 15–28 %G eng %0 Book Section %B BAL – Bateria de Avaliação da Leitura. Abordagens teóricas e opções metodológicas %D 2014 %T Bateria de avaliação da leitura. Descrição e opções de construção %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A AG Spinillo %A Séli Chaves-Sousa %A AP Vale %E Iolanda Ribeiro %E F L Viana %B BAL – Bateria de Avaliação da Leitura. Abordagens teóricas e opções metodológicas %I CEGOC %P 55–62 %G eng %0 Conference Paper %B 10º Encontro Nacional / 8º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração %D 2014 %T Bateria de Avaliação da Leitura: Estudos de validade %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Séli Chaves-Sousa %B 10º Encontro Nacional / 8º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração %C Braga: Universidade do Minho %G eng %0 Conference Proceedings %D 2014 %T Battery of reading assessment: Description and validity studies %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A Séli Chaves-Sousa %A AP Vale %A AG Spinillo %C Braga %G eng %0 Journal Article %J Anales de Psicología %D 2014 %T Calibration of a reading comprehension test for Portuguese students %A Irene Cadime %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Sandra Santos %A G Prieto %B Anales de Psicología %V 30 %P 1025-1034 %G eng %N 3 %R 10.6018/analesps.30.3.172611 %0 Book Section %B Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância %D 2014 %T Falar, ler e escrever no jardim de infância. Como a investigação suporta a ação. %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sara Brandão %A Adriana Baptista %A Lurdes Costa %A Irene Cadime %A Sandra Santos %E F L Viana %E Iolanda Ribeiro %B Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância %I Santillana %P 44–77 %G eng %0 Journal Article %J Universitas Psychologica %D 2014 %T Listening comprehension assessment: Validity studies of two vertically scaled tests for Portuguese students %A F L Viana %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A Séli Chaves-Sousa %A Sara Brandão %A Irene Cadime %A José Maia %B Universitas Psychologica %I Editorial Pontificia Universidad Javeriana %V 14 %8 oct %G eng %U https://doi.org/10.11144%2Fjaveriana.upsy14-1.lcav %R 10.11144/javeriana.upsy14-1.lcav %0 Journal Article %J Investigaciones Sobre Lectura %D 2014 %T Los desafíos de enseñar a compreender. %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %B Investigaciones Sobre Lectura %P 9–32 %G eng %U http://www.comprensionlectora.es/revista-enero-2014/files/revista_01_14.pdf %0 Conference Paper %B IX Congresso Ibero-Americano de Psicologia / 2º Congresso da Ordem dos Psicólogos %D 2014 %T Os inventários de desenvolvimento comunicativo de MacArthur-Bates 8-15 e 16-30 meses %A Carla Silva %A F L Viana %A Irene Cadime %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %B IX Congresso Ibero-Americano de Psicologia / 2º Congresso da Ordem dos Psicólogos %C Lisboa: Centro Cultural de Belém %G eng %0 Book %D 2014 %T Teste de compreensão de textos na modalidade de leitura – Informativo. Manual técnico. %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A AG Spinillo %7 1 %I CEGOC %G eng %0 Book %D 2014 %T Teste de compreensão de textos na modalidade de leitura – Narrativo. Manual técnico. %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A AG Spinillo %7 1 %I CEGOC %G eng %0 Book %D 2014 %T Teste de compreensão de textos na modalidade oral – Informativo. Manual técnico %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %7 1 %I CEGOC %G eng %0 Book %D 2014 %T Teste de compreensão de textos na modalidade oral – Narrativo. Manual técnico. %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %7 1 %I CEGOC %G eng %0 Book %D 2014 %T Teste de leitura de palavras. Manual técnico. %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A AP Vale %A Séli Chaves-Sousa %A Sandra Santos %A Irene Cadime %7 1 %I CEGOC %G eng %0 Book Section %D 2013 %T Avaliação dos efeitos de um programa de promoção de competências de literacia emergente. %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Helena Costa %A Sara Brandão %A Sandra Santos %I Escola Superior de Educação de Santarém e Universidade Federal Uberlândia. %P 300–347 %G eng %0 Conference Paper %B III Jornadas de Psicologia da Universidade de Aveiro %D 2013 %T Compreensão da leitura: Avaliação e intervenção %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %B III Jornadas de Psicologia da Universidade de Aveiro %C Aveiro: Universidade de Aveiro %G eng %0 Conference Paper %B Congreso Internacional sobre Tendencias Actuales en el Estudio de la Lectura %D 2013 %T Evaluación de los efectos de un programa de comprensión lectora en alumnos Portugueses y Españoles %A Elena Gayo %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A Manuel Deaño %A Ângeles Conde %B Congreso Internacional sobre Tendencias Actuales en el Estudio de la Lectura %C Madrid, Espanha: Facultad de Humanidades UNED %G eng %0 Journal Article %J Psicologia: Reflexão e Crítica %D 2013 %T Propriedades psicométricas da prova de reconhecimento de palavras %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A José Maia %A Sandra Santos %B Psicologia: Reflexão e Crítica %I FapUNIFESP (SciELO) %V 26 %P 231–240 %G eng %U https://doi.org/10.1590%2Fs0102-79722013000200003 %R 10.1590/s0102-79722013000200003 %0 Conference Paper %B Congreso Internacional sobre Tendencias Actuales en el Estudio de la Lectura %D 2013 %T Reading comprehension assessment. Construction and validation of the TCL test %A Irene Cadime %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Elena Gayo %B Congreso Internacional sobre Tendencias Actuales en el Estudio de la Lectura %C Madrid, Espanha: Facultad de Humanidades UNED %G eng %0 Conference Paper %B Congreso Internacional sobre Tendencias Actuales en el Estudio de la Lectura %D 2013 %T Speaking, reading and writing: Integrative proposals for kindergarten. %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sara Brandão %A Sandra Santos %A Irene Cadime %B Congreso Internacional sobre Tendencias Actuales en el Estudio de la Lectura %C Madrid, Espanha: Facultad de Humanidades UNED. %G eng %0 Generic %D 2013 %T TCTML-i-2: Teste de compreensão de textos na modalidade de leitura - Informativo 2.º ano %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A AG Spinillo %G eng %0 Generic %D 2013 %T TCTML-i-3: Teste de compreensão de textos na modalidade de leitura - Informativo 3º ano %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A AG Spinillo %G eng %0 Generic %D 2013 %T TCTML-i-4: Teste de compreensão de textos na modalidade de leitura - Informativo 4.° ano %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A AG Spinillo %G eng %0 Generic %D 2013 %T TCTML-n-2: Teste de compreensão de textos na modalidade de leitura - Narrativo 2.° ano %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A AG Spinillo %G eng %0 Generic %D 2013 %T TCTML-n-3: Teste de compreensão de textos na modalidade de leitura - Narrativo 3.° ano %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A AG Spinillo %G eng %0 Generic %D 2013 %T TCTML-n-4: Teste de compreensão de textos na modalidade de leitura - Narrativo 4.º ano %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A AG Spinillo %G eng %0 Generic %D 2013 %T TCTMO-i-1: Teste de compreensão de textos na modalidade oral - Informativo 1.° ano %A Sandra Santos %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %G eng %0 Generic %D 2013 %T TCTMO-i-2: Teste de compreensão de textos na modalidade oral - Informativo 2.° ano %A Sandra Santos %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %G eng %0 Generic %D 2013 %T TCTMO-i-3: Teste de compreensão de textos na modalidade oral - Informativo 3.º ano %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %G eng %0 Generic %D 2013 %T TCTMO-i-4: Teste de compreensão de textos na modalidade oral - Informativo 4.° ano %A Sandra Santos %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %G eng %0 Generic %D 2013 %T TCTMO-n-1: Teste de compreensão de textos na modalidade oral - Narrativo 1.° ano %A Sandra Santos %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %G eng %0 Generic %D 2013 %T TCTMO-n-2: Teste de compreensão de textos na modalidade oral - Narrativo 2.° ano %A Sandra Santos %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %G eng %0 Generic %D 2013 %T TCTMO-n-3: Teste de compreensão de textos na modalidade oral - Narrativo 3.° ano %A Sandra Santos %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %G eng %0 Generic %D 2013 %T TCTMO-n-4: Teste de compreensão de textos na modalidade oral - Narrativo 4.° ano %A Sandra Santos %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %G eng %0 Generic %D 2013 %T TLP-1: Teste de leitura de palavras 1.° ano %A Sandra Santos %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A AP Vale %A Séli Chaves-Sousa %A Sandra Santos %A Irene Cadime %G eng %0 Generic %D 2013 %T TLP-2: Teste de leitura de palavras 2.° ano %A Sandra Santos %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A AP Vale %A Séli Chaves-Sousa %A Sandra Santos %A Irene Cadime %G eng %0 Generic %D 2013 %T TLP-3: Teste de leitura de palavras 3.° ano %A Sandra Santos %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A AP Vale %A Séli Chaves-Sousa %A Sandra Santos %A Irene Cadime %G eng %0 Generic %D 2013 %T TLP-4: Teste de leitura de palavras 4.° ano %A Sandra Santos %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A AP Vale %A Séli Chaves-Sousa %A Sandra Santos %A Irene Cadime %G eng %0 Journal Article %J Psicothema %D 2013 %T Validity of a reading comprehension test for Portuguese students %A Irene Cadime %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Sandra Santos %A G Prieto %A José Maia %B Psicothema %V 25 %P 384-389 %G eng %N 3 %R 10.7334/psicothema2012.288 %0 Conference Paper %B Seminário Internacional Contributos da Psicologia em Contextos Educativos %D 2012 %T Alunos com e sem dificuldades de aprendizagem da leitura: Análise diferencial do desempenho no Inventário de Reconhecimento de Palavras %A Séli Chaves-Sousa %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Sílvia Almeida %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A AP Vale %B Seminário Internacional Contributos da Psicologia em Contextos Educativos %C Braga: Universidade do Minho. %G eng %0 Journal Article %J Exedra %D 2012 %T Aprender a compreender. Da teoria à prática pedagógica. %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %B Exedra %P 447–465 %G eng %0 Conference Paper %B 21st Annual World Congress on Learning Disabilities %D 2012 %T Assessment of narrative texts comprehension: Development of a reading comprehension test with three equated forms %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A AG Spinillo %B 21st Annual World Congress on Learning Disabilities %C Oviedo, Espanha: Universidad de Oviedo. %G eng %0 Conference Paper %B 21st Annual World Congress on Learning Disabilities %D 2012 %T Development of a reading comprehension test with equated forms for the assessment of informative texts comprehension. %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A AG Spinillo %B 21st Annual World Congress on Learning Disabilities %C Oviedo, Espanha: Universidad de Oviedo %G eng %0 Conference Paper %B 21st Annual World Congress on Learning Disabilities %D 2012 %T Evaluation of word recognition in elementary school %A Séli Chaves-Sousa %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A AP Vale %B 21st Annual World Congress on Learning Disabilities %C Oviedo, Espanha: Universidad de Oviedo %G eng %0 Conference Paper %B 21st Annual World Congress on Learning Disabilities %D 2012 %T Narrative and informative reading comprehension tests: Validity studies %A Sandra Santos %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %B 21st Annual World Congress on Learning Disabilities %C Oviedo, Espanha: Universidad de Oviedo %G eng %0 Conference Paper %B 21st Annual World Congress on Learning Disabilities %D 2012 %T Oral comprehension of informative texts: construction of an assessment test with vertically scaled forms %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A Sara Brandão %B 21st Annual World Congress on Learning Disabilities %C Oviedo, Espanha: Universidad de Oviedo %G eng %0 Conference Paper %B 21st Annual World Congress on Learning Disabilities %D 2012 %T Oral comprehension of narrative texts: Construction of an assessment test %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Sandra Santos %A Sara Brandão %B 21st Annual World Congress on Learning Disabilities %C Oviedo, Espanha: Universidad de Oviedo %G eng %0 Conference Paper %B 21st Annual World Congress on Learning Disabilities %D 2012 %T Word recognition in students with and without learning disabilities %A Séli Chaves-Sousa %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A Irene Cadime %A AP Vale %A Sílvia Almeida %B 21st Annual World Congress on Learning Disabilities %C Oviedo, Espanha: Universidad de Oviedo %G eng %0 Conference Paper %B XI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagoxía %D 2011 %T Dados de validação do questionário PLCEPE – Práticas de literacia em contextos de educação pré-escolar %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sara Brandão %A Sandra Santos %B XI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagoxía %C Corunha, Espanha: Universidade da Coruña, Faculdade de Ciencias da Educación %G eng %0 Conference Paper %B XI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagoxía %D 2011 %T Ensinar (e aprender) a compreender: Apresentação de dois programas de intervenção %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Irene Cadime %A Ilda Fernandes %A Albertina Ferreira %A Sandra Santos %A Sara Brandão %B XI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagoxía %C Corunha, Espanha: Universidade da Coruña, Faculdade de Ciencias da Educación. %G eng %0 Conference Proceedings %B Congreso internacional lectura 2011: Para leer el XXI ha de conocer las fuerzas del mundo para ponerlas a trabajar %D 2011 %T Evaluación de la comprension de textos: Opciones teóricas y metodológicas. %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Sandra Santos %B Congreso internacional lectura 2011: Para leer el XXI ha de conocer las fuerzas del mundo para ponerlas a trabajar %P n.p. %G eng %0 Conference Paper %B XI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagoxía %D 2011 %T Inventário de Reconhecimento de Palavras: Opções metodológicas e dados psicométricos %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %A AP Vale %A Pedro Albuquerque %B XI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagoxía %C Corunha, Espanha: Universidade da Coruña, Faculdade de Ciencias da Educación %G eng %0 Conference Paper %B VIII Congresso Iberoamericano de Avaliação/Evaluación Psicológica / XV Conferência Internacional Avaliação Psicológica: Formas e Contextos %D 2011 %T Teste de Compreensão Leitora (TCL): Análise dos itens e construção de versões por ano de escolaridade %A Irene Cadime %A Iolanda Ribeiro %A F L Viana %A Sandra Santos %B VIII Congresso Iberoamericano de Avaliação/Evaluación Psicológica / XV Conferência Internacional Avaliação Psicológica: Formas e Contextos %C Lisboa: Universidade de Lisboa, Faculdade de Psicologia %G eng %0 Conference Paper %B Encontro Leitura: Investigação e Ensino %D 2010 %T A avaliação da leitura: Apresentação de instrumentos. %A Iolanda Ribeiro %A Irene Cadime %A F L Viana %A Sandra Santos %B Encontro Leitura: Investigação e Ensino %C Lisboa: Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa %G eng %0 Conference Paper %B 8º Encontro Nacional/6º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração %D 2010 %T Avaliação da leitura no 1.º Ciclo: Construção de Inventários de Avaliação de Leitura %A F L Viana %A Iolanda Ribeiro %A Sandra Santos %B 8º Encontro Nacional/6º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração %C Braga: Universidade do Minho %G eng %0 Book Section %D 2007 %T Consulta psicológica de aprendizagem e rendimento escolar: Modelos conceptuais e práticas de intervenção e investigação. %A Iolanda Ribeiro %A A. Rodrigues %A Sílvia Monteiro %A Paulo Nóvoa %A Albertina Ferreira %A Ilda Fernandes %A Sandra Santos %I Sersilito %P 73–88 %G eng